Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej Tarnów (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy wybudował Jan Śliwiński ze Lwowa, uczeń wybitnego francuskiego organmistrza Cavaillé-Colla w roku 1887, o czym świadczą inskrypcje na piszczałkach. Ze względu na zachowanie niemalże w stanie oryginalnym, organy pretendują do miana najstarszych w Tarnowie (formalnie cztery lata starszy jest instrument Jana Grocholskiego w kościele Bernardynów, był on jednak kilkukrotnie przebudowywany). Z tego powodu ich wartość historyczną należy ocenić wysoko.

W Archiwum Diecezjalnym w Tarnowie zachowało się sprawozdanie z wizytacji kanonicznej, która miała miejsce w roku 1970. Znajdujemy w nim wzmiankę o instrumencie: Organy w dobrym stanie, strojone w bieżącym roku, 5-o głosowe, głos brzydki /dudnią/, w przyszłości powinny być zmienione na delikatny i harmonijny organ odpowiadający małemu starożytnemu wnętrzu kościoła. Na szczęście do tego nie doszło, dzięki czemu do dzisiaj możemy cieszyć oko i ucho instrumentem lwowskiego mistrza.

W latach 2017-2019 chór muzyczny przeszedł konserwację techniczną i artystyczną. Podjęto decyzję o zdjęciu przemalowań i odtworzeniu pierwotnego wyglądu. Prace prowadziła konserwator zabytków Anna Borowska. W ich trakcie zaszła konieczność rozbiórki instrumentu, którą wykonał organmistrz Krzysztof Deszczak z Lublina. Instrument na przełomie 2019 i 2020 r. przeszedł generalny remont w pracowni organmistrzowskiej Marty Kogut z Rybnika. Organy przeszły szereg specjalistyczych prac: wykonano gruntowne czyszczenie i konserwację, na nowo oskórowano miech, zainstalowano nowy system zasilania powietrznego (dmuchawa z skrzynką filtrującą oraz skrzynka regulacyjna), zmieniono sprężyny w wiatrownicach, wymieniono skórę na klapach, wykonano nowe pulpety skórzane. Piszczałki prospektowe zostały oczyszczone i wypolerowane, usunięto wgniecenia. Odtworzono też pierwotny kolor szafy organowej. 

Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Miech magazynowy, pod nim dwa klinowe podawacze. Dźwignia do kalikowania ręcznego oraz dmuchawa elektryczna firmy Laukhuff umieszczona w oryginalnej skrzynce tłumiąco-filtrującej. Stół gry wbudowany w prawy bok szafy organowej. 

Skala manuału: C-f3; skala pedału: C-f.

CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH GŁOSÓW:

[Subbas 16']: piszczałki kryte, drewniane, zlokalizowane na osobnej wiatrownicy klapowej, bez zasuwy. Głos bez klucza, włączony na stałe.
Principal 8': w dolnym rejestrze piszczałki drewniane kryte i otwarte, dalej metalowe otwarte, część w prospekcie.
Octava 4': metalowy, otwarty, inskrypcja: Octava 4 stóp robił Karol Nahorny monteûr dnia 17go Września 1887.
Flauto maiore 8': dolny rejestr drewniany kryty, dalej metalowy kryty, inskrypcja: Bourdon 8 stóp robił Franciszek Winiarski 1887 12/ Października.
Piccolo 2' : metalowy otwarty, inskrypcja: Picolo 2 stóp robił Karol Nahorny 1887 30/9 monteûr.
Flauto minore 4': w całości metalowy, kryty, cylindryczny, inskrypcja: Flauto minore 4 stóp robił Franciszek Winiarski 1887 12/ Października.

Inskrypcje znajdują się na pierwszych metalowych piszczałkach poszczególnych głosów, nad górnymi labiami.

Budowniczy
Jan Śliwiński
Rok zakończenia budowy
1887
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
6
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Principal 8'1. [Subbas 16']
2. Octava 4'
3. Flauto maiore 8'
4. Piccolo 2'
5. Flauto minore 4'
Stół gry

Stół gry

Dźwignia do kalikowania i obudowa dmuchawy

Dźwignia do kalikowania i obudowa dmuchawy

Prospekt przed remontem

Prospekt przed remontem

Stół gry przed remontem

Stół gry przed remontem








Opracował(a): Łukasz Tryba
Źródło: Zdjęcie prospektu sprzed remontu pochodzi ze zbiorów parafii
Zdjęcie stołu gry sprzed remontu: Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2020-02-17 14:07:50

Kościół NMP Królowej Polski (Mościce) (Tarnów) - 33 głosów
Kościół św. Stanisława Kostki (Tarnów) - 18 głosów
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa (Tarnów) - 45 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!