Budowa organów była częścią projektu "Rozbudowa Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie o salę koncertową" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Przetarg na ich wykonanie wygrała firma Antona Škrabla z miejscowości Brestovec w gminie Rogaška Slatina (Słowenia). Umowa na budowę organów została podpisana 13 listopada 2018 r. w siedzibie firmy. Prace w warsztacie zostały ukończone w listopadzie 2019 roku, dlatego na tabliczce firmowej w stole gry oprócz numeru opusowego 370 umieszczono właśnie ten rok. Następnie instrument został przewieziony samochodem ciężarowym do Tarnowa, a jego części w oczekiwaniu na montaż złożono w szkolnej sali gimnastycznej. Jednak przedłużające się prace wykończeniowe sali koncertowej spowodowały, że ustawianie organów można było rozpocząć dopiero w styczniu 2020 roku, a zakończono je w następnym miesiącu. Intonacja wraz ze strojeniem planowana była w drugiej połowie marca. Tu jednak na przeszkodzie stanęła epidemia i związane z nią zamknięcie granic, przez co intonatorzy nie mogli przybyć do naszego kraju. Na łagodzenie ograniczeń związanych z epidemią przyszło czekać przeszło trzy miesiące, dlatego intonację rozpoczęto 29 czerwca, a zakończono 19 lipca 2020 roku. Dzień później instrument został oficjalnie odebrany i przekazany do użytku szkoły,
Zasadnicza część instrumentu znajduje się na scenie, na podwyższeniu o wysokości 70 cm. Aby zminimalizować powierzchnię sceny zajętej przez instrument, sekcja pedału została umieszczona na balkonie technicznym, który będzie również służył jako dojście w celu strojenia i napraw. Prospekt i wygląd zewnętrzny organów jest wzorowany na instrumencie w kościele Westerkerk w Veenendaal (Holandia), jaki firma Antona Škrabla postawiła w 2009 roku. W dolnej części szafy umieszczony jest miech wraz z dmuchawą włoskiej firmy Valter Daminato umieszczoną w obudowie dźwiękochłonnej. Na wyższej kondygnacji w jej centralnej części znajduje się sekcja manuału I, a po bokach sekcja manuału II w szafach ekspresyjnych, które są częściowo widoczne w bocznych częściach szafy. Głosy wszystkich sekcji są ustawione z podziałem na strony C i Cis. Jedna z wiatrownic pedału ma transparentny bok, co umożliwia naoczne poznanie zasady jej działania. Wszystkie wiatrownice są klapowo-zasuwowe. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej, zamykany dwuskrzydłowymi drzwiczkami.
Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Principal 8' | 1. Gamba 8' | 1. Subbass 16' |
2. Gemshorn 8' | 2. Gedackt 8' | 2. Octavbass 8' |
3. Octave 4' | 3. Holzflöte 4' | 3. Bassflöte 8' |
4. Rohrflöte 4' | 4. Nasat 2 2/3' | 4. Choralbass 4' |
5. Superoctave 2' | 5. Blockflöte 2' | 5. Fagott 16' |
6. Mixtur IV | 6. Terz 1 3/5' | |
7. Trompete 8' | 7. Quinte 1 1/3' | |
8. Schalmey 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-27 20:01:28
Kto projektował dyspozycję instrumentu?
Pozdrawiam