Obecne organy w kościele Jezuitów zostały zbudowane w II połowie XVIII wieku. Zostały przebudowane w 1887 r. przez Żebrowskich. W latach 1927–1928 lwowska firma Rudolfa Haasego odnowiła organy. Dobór głosów był nieprzypadkowy, ponieważ kościół jezuitów służył jako świątynia garnizonowa; dlatego budując organy, chciano jak najbardziej upodobnić je do wojskowej orkiestry. W manuale I przeważały głosy imitująceinstrumenty dęte. Nietypowym elementem była obecność głosu 32' (Kontrabass) oraz charakterystycznego dla wojskowego brzmienia i rzadkiego rejestru Gvardiöl (Gwardian) – 16-stopowego pryncypału.
W 1945 r. kościół jezuitów został zdesakralizowany. Ulokowano w nim magazyn książek dawnego Ossolineum. W tym czasie dokonano niestety daleko posuniętej dewastacji instrumentu, przez co pozostała z niego jedynie szafa organowa, destrukt szafy ekspresyjnej i kontuaru, kilka drewnianych i metalowych piszaczałek oraz pozostałości mechanizmów. Pomimo tego, że kościół nie miał zostać przekazany żadnej wspólnocie religijnej, w 2011 roku ulokowano w nim grekokatolicką świątynię garnizonową. Nowi włodarze przystąpili natychmiast do renowacji zniszczonej budowli. W ich planach jest także remont (a raczej rekonstrukcja) instrumentu, który uchodził za najwspanialszy we Lwowie i na terenie całej Galicji.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bordun 16’ | 1. Geigenprincipal 8’ | 1. Kontrabass 32’ |
2. Principal 8’ | 2. Portunal 8’ | 2. Gvardiöl 16’ |
3. Salitional 8’ | 3. Gamba 8’ | 3. Subbass 16’ |
4. Gemshorn 8’ | 4. Celeste 8’ | 4. Principal 16’ |
5. Trompet 8’ | 5. Flöte major 8’ | 5. Violoncello 8’ |
6. Röhrflöte 4’ | 6. Clarinetto 8’ | 6. Octavbass 8’ |
7. Travers 4’ | 7. Travers 4’ | 7. Tromba 8’ |
8. Octava 4’ | ||
9. Piccolo 2’ | ||
10. Mixture 3f |
Maciej Babnis, Kultura organowa Galicji, Słupsk 2012
Autopsja
Ostatnia modyfikacja: 2024-05-09 17:27:07