I. Historia
W trakcie przebudowy prowadzonej w latach 1760–1780 według projektu Piotra Polejowskiego wzniesiono w prezbiterium dwa kamienne balkony. Na jednym z nich (północnym) zbudowano małe organy. Musiano to wykonać przed 1839 r., gdyż wtedy malarz Rodecki oczyścił i pomalował pozytyw. Z roku 1870 r. pochodzi informacjo o tym, że Roman Ducheński wykonał przy instrumencie pewne prace. S. Kaliberda uważa, że Ducheński wykonał wtedy nowy instrument, lecz nie mamy takiej pewności ze względu na wygląd pozytywu, jaki uwieczniono na fotografii1 prezbiterium z 1887 r. o dość dobrej jakości. Pozytyw miał barokowy, trójosiowy prospekt z jedną wyższą wieżyczką pośrodku oraz dekorację snycerską. Instrument ten istniał do ok. 1892 r., kiedy to z okazji zbliżającej się Wystawy Krajowej (1894 r.) dokonano przebudowy prezbiterium w stylu neogotyckim. Te prace spotkały się z wielką krytyką, gdyż zniszczono wówczas jednolitość stylową katedry i cenne freski Stanisława Stroińskiego z XVIII wieku. Na początku lat 90. XIX w. Ferdynand Majerski z Przemyśla wykonał neogotycki, drewniany chórek organowy. Na zlecenie Kapituły Katedralnej nowy instrument wykonał Jan Śliwiński w latach 1896–1897. Organy miały mieć 8 głosów i 450 piszczałek, lecz ostatecznie zbudowano 6-głosowy pozytyw o 312 piszczałkach. Instrument ten wykorzystywano do czasu elektryfikacji katedry na początku XX w., kiedy to nie zamontowano w nim dmuchawy elektrycznej w przeciwieństwie do dużych organów na chórze muzycznym. W 1976 r. wyjęto z pozytywu prawie wszystkie piszczałki (oprócz głosów Gemshorn 8’ i Principal 8’) i umieszczono w dużych organach. Część z nich powróciła w roku 2018 podczas renowacji prowadzonej przez Bernarda Termena z Wilna, a sfinansowanej z funduszy Instytutu Polonika. Obecnie instrument jest używany w codziennej liturgii, służy jako główny instrument na czas remontu organów dużych
II. Opis instrumentu
Prospekt neogotycki, jednoosiowy. Składa się z 3 pól piszczałkowych, ujętych na rogach pinaklami; najwyższe z pól w formie wieżyczki zwieńczonej wimpergą i kwiatonem. Na największej piszczałce prospektowej inskrypcja: 25 X 1896 F. Winiarski.
Stół gry (manuał o skali C-f3 – 54 klawisze) umieszczony jest od strony zachodniej. Jako ciekawostkę należy uznać fakt, że wiatrownica (klapowo-zasuwowa) umieszczona jest niżej, przez co niżej znajdują się też manubria, które bezpośrednio wyciągają zasuwy w wiatrownicy. Powietrze dostarcza miech magazynowy (cylindrowy) z dwoma podawaczami, o napędzie ręcznym, do którego podczas remontu dodano silnik wdmuchujący powietrze.
CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH GŁOSÓW:
(przy niktórych nazwa głosu w dużych organach, z którego przeniesiono piszczałki)
Manuał |
---|
1. Principal 8’ |
2. Flauto [minor] 4’ |
3. Piccolo 2’ |
4. Quinta 2 2/3’ |
5. Gemshorn 8’ |
6. Bourdon 8’ |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
M. hr. Dzieduszycki, Kościół Katedralny Lwowski, Lwów 1872
S. Kaliberda, Orhany Lwowa i Hałyczyny: Istorija ta suczasnist', Lwów 2014
Jurij Smirnow, Jadwiga Smirnowa, Bazylika metropolitalna obrządku łacińskiego i kaplica Boimów we Lwowie, Lwów 2001
https://polonika.pl/programy/programy-strategiczne/ochrona/758782485
Ostatnia modyfikacja: 2024-04-02 18:10:58