Pierwszym instrumentem w kościele filipinów były organy zbudowane przez Antoniego Sapalskiego z Krakowa, poświęcone w 1882 roku. Miały 9 głosów, jeden manuał i pedał, trakturę mechaniczną i wiatrownice klapowo-zasuwowe. Obecny instrument zamówiono w 1947 roku. W 1950 r. sprzedano stare organy do Zdrochca, gdzie znajdują się do chwili obecnej, i wtedy też ukończono budowę obecnego instrumentu. W 1965 r. były pracownik firmy Biernackiego przeniósł stół gry na bok chóru oraz wymienił mieszki i przewody. W 1971 r. organy wymagały generalnego remontu. Ich dyspozycja była wtedy następująca:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Bourdon 16’ | Gedekt [8’] | Violon 16’ |
Pryncypał 8’ | Kwintant [8’] | Subbas 16’ |
Salicet 8’ | Gamba [8’] | Cello 8’ |
Flet 8’ | Aeolina [8’] | Fletbas 8’ |
Oktawa 4’ | Vox coelestis [8’] | |
Mixtura 4ch | Prestant [4’] | |
Rurflet [4’] | ||
Sesquialtera 2 ch. |
Połączenia: I-P, II-P, Super P, II-I, Super I, Super II-I, Subok II-I, Super II
Urządzenia dodatkowe: Dzwony (manuał I), automat pedałowy, wolna kombinacja, crescendo
Rejestry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti
W okresie od 1978 r. do 1 listopada 1982 r. organy zostały rozbudowane przez Stanisława Wilewskiego. W 1997 r. Lech Skoczylas z Krakowa zainstalował nową dmuchawę firmy Laukhuff. W 2013 r. ten sam wykonawca wyczyścił i nastroił instrument. Wykonano wtedy także nowe manubria z nazwami głosów wraz ze zmianą pisowni niektórych z nich.
Prospekt dwuczłonowy, odśrodkowy, stanowi powiększenie i przekształcenie pierwotnego prospektu Biernackiego. Każdy człon składa się z wieży oraz dwóch grup piszczałek: pierwsza sąsiadująca z wieżą, opadająca dośrodkowo, oraz druga, równoległa do osi prospektu, wznosząca dośrodkowo. Każda z wież podzielona jest na trzy segmenty, z których środkowy zaakcentowany, a górne końce korpusów piszczałek tworzą łuk, zaś skrajne złożone są z piszczałek równej długości. W narożniku każdego z członów niewielka wieżyczka z trzech piszczałek równej długości.
Wiatrownice stożkowe. Dwa miechy pływakowe. Stół gry wolnostojący, na osi prospektu (grający siedzi przodem do prezbiterium).
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Gedakt 8’ | 1. Violon 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Kwintaton 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Salicet 8’ | 3. Aeolina 8’ | 3. Oktawbas 8’ |
4. Holflet 8’ | 4. Unda maris 8’ | 4. Cello 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Prestant 4’ | 5. Fletbas 8’ |
6. Blokflet 4’ | 6. Rurflet 4’ | 6. Mixtura 4’ |
7. Kwinta 2 2/3’ | 7. Nasard 2 2/3’ | |
8. Pikolo 2’ | 8. Róg nocny 2’ | |
9. Mixtura 3x | 9. Tercja 1 3/5’ | |
10. Cymbel 3x |
Ostatnia modyfikacja: 2021-09-23 12:38:40