Organy wzmiankowane były w 1961 r. jako nowe w stanie dobrym. Przed 1970 r. dodano Trompet 8’. W tym samym roku zalecono dokonać przebudowy. Wykonał ją w 1974 r. Stanisław Ziaja i polegała ona na zmianie rozmieszczenia sekcji: do pierwotnej jednej szafy organowej dobudowano dwie nad nawami bocznymi, które pomieściły sekcje manuałów. W 1990 r. instrument wymagał przeglądu. W 2017 r. rozpocząto remont organów, który do dziś nie został dokończony. Obecnie czynne są jedynie sekcje manuału II i pedału.
Prospekt trójczłonowy. Poszczególne człony ulokowane są w arkadach, którymi chór muzyczny jest otwarty na nawę główną. Człon środkowy złożony z trzech grup piszczałek, z których bliźniacze skrajne złożone są z piszczałek równej długości, a górne końce piszczałek wyższej grupy środkowej tworzą łuk. Człony boczne złożone każdy z pięciu grup piszczałek, z których grupy sąsiadujące ze środkową są zaakcentowane, w grupie środkowej piszczałki mają układ wewnętrznie odśrodkowy, a w skrajnych – zewnętrznie dośrodkowy.
Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący, na osi prospektu (grający siedzi przodem do prezbiterium).
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16' | 1. Viola 8’ | 1. Kontrabas 16' * |
2. Pryncypał 8' | 2. Bourdon 8’ | 2. Subbas 16' |
3. Salicet 8' | 3. Aeolina 8’ | 3. Cello 8' |
4. Koncertflet 8' | 4. Vox coelestis 8’ | 4. Fletbas 8' |
5. Kwintaton 8' | 5. Praestant 4’ | 5. Chorałbas 4' |
6. Oktawa 4' | 6. Trawersflet 4’ | 6. Fagot 16' |
7. Rurflet 4' | 7. Nasard 2 2/3’ | |
8. Kwinta 2 2/3’ | 8. Pikolo 2’ | |
9. Mikstura 3 ch. | 9. Tercja 1 3/5’ | |
10. Klarnet 8’ | 10. Cymbel 3ch | |
11. [Trompet 8’] | 11. Obój 8' |
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska UMFC; tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2023-03-09 21:59:16