Pozytyw przenośny (szkatulny), będący bardzo cennym zabytkiem polskiej sztuki organmistrzowskiej, przechowywany jest wśród klasztornych zbiorów o charakterze muzealnym. Powstał prawdopodobnie w XVII lub XVIII wieku. Według niektórych badaczy, budowniczym instrumentu mógł być Nicolaus Manderscheidt z Norymbergii lub Stefan Kunz (Cunz), również z Norymbergii.
Pierwotnie pozytyw miał formę jednoczęściową: składał się z prostopadłościennej obudowy (szkatułki), której wieko zastępowały dwa miechy klinowe. W późniejszym czasie dodano spodnią skrzynię, do której przeniesiono miechy. Przy instrumencie pracowali: Jakub Wojtowicz, Bartłomiej Febowski oraz Józef Krzemycki z Tuchowa (ten ostatni w 1730 r.).
W latach 1976-1978 pozytyw został gruntownie wyremontowany i zakonserwowany przez Pracownię Konserwacji Organów Zabytkowych w Krakowie. Przywrócono mu wówczas jednoczęściową formę.
Instrument 6-głosowy, o trakturze mechanicznej i wiatrownicy klapowo-zasuwowej, z wbudowaną klawiaturą manuałową (krótka oktawa: CFDGEABH-c3).
Prospekt organowy architektoniczny, barokowy, jednosekcyjny.
Manuał |
---|
1. [Flet major 8'] |
2. [Flet minor 4'] |
3. [Pryncypał 2'] |
4. [Oktawa 1'] |
5. [Kwinta 2/3'] |
6. [Regał 8'] |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:36