Bazylika archiprezbiterialna Wniebowzięcia NMP (Kościół Mariacki) – organy chórowe Kraków (małopolskie)

Opis Instrumentu

Organy chórowe zlokalizowane są w pobliżu ołtarza Wita Stwosza na neogotyckim balkonie projektu Jana Matejki. Przed budową nowego instrumentu przez K. Żebrowskiego znajdowały się tam organy wybudowane przez Ignacego Ziernickiego w latach 1781–1782.

ORYGINALNA DYSPOZYCJA ORGANÓW:

Manuał (C–f3) Pedał (C–d1)
Pryncypał 8' Subbass 16'
Flet major 8' Octavbass 8'
Amabilis 8'  
Gamba 8' *  
Aeolina 8' **  
Octava 4'  
Flet traverso 4'  
Flet rurkowy 4'  
Piccolo 2'  
Mixtura 3 fach  

*) faktycznie Salicional 8'
**) w 1989 r. wstawiono w to miejsce językowy głos Euphonium 8', przeniesiony z organów głównych (piszczałki z 1907 r.)

Połączenia: I-P, Super I, Sub I
Wolna kombinacja
Kombinacje stałe: Piano, Mezzoforte, Tutti
Tremulant (dobudowany później)

Był to instrument o pneumatycznej trakturze gry i rejestrów, kilkukrotnie remontowany. W 2000 r. Lech Skoczylas wymienił rurki pneumatyczne oraz membrany, renowacji poddano również piszczałki.

W 2015 roku zapadła decyzja o generalnym remoncie i przebudowie instrumentu. Wykonawcą została firma Rieger Orgelbau, która jest też odpowiedzialna za budowę nowego instrumentu w nawie głównej. Podczas remontu organów chórowych została odnowiona szafa organowa, stół gry, miech, piszczałki oraz wszystkie uszkodzone elementy. Podczas remontu usunięto nieoryginalne tremolo oraz rozdzielono dyspozycję na dwa manuały i pedał. Do sekcji manuału II dodano głosy: Eolina 8', Viola di Gamba 8', Obój 8' oraz Pryncypał 8', którego piszczałki znajdują się w prospekcie i zastąpiły cynowe atrapy piszczałek. Odnowiony instrument został poświęcony przez metropolitę krakowskiego, abp. Marka Jędraszewskiego 15 grudnia 2018 r. Planowane jest połączenie instrumentu z budowanymi organami w nawie głównej.

Prospekt rokokowy, jednosekcyjny, pięcoosiowy, utrzymany w niebiesko-błękitnej tonacji kolorystecznej, o bogatym złoconym detalu snycerskim. Stół gry zlokalizowany jest obok szafy, grający ma prezbiterium po lewej stronie.

Skala manuału: C–c4; skala pedału: C–g1.

Budowniczy
Kazimierz Żebrowski
Rok zakończenia budowy
1912
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
14
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8'1. Pryncypał 8'1. Subbass 16'
2. Amabilis 8'2. Viola di Gamba 8'2. Octavbass 8'
3. Oktava 4'3. Flet Major 8'
4. Rohrflet 4'4. Eolina 8'
5. Picolo 2'5. Flet Travers 4'
6. Mixtura 3x 2'6. Obój 8'
Pomoce
Połączenia: II-I, I-P, II-P
10 wolnych kombinacji typu Setzer







Opracował(a): Arkadiusz Stefaniak-Guzik
Źródło: Leszek Mazan, "Jest tam w Krakowie Kościół Maryi Panny...", Kraków 2017
http://mariacki.com/komunikat-dot-rewitalizacji-instrumentarium-w-bazylice/
https://www.rieger-orgelbau.com/details/project/KrakauCH/?lang=en


Ostatnia modyfikacja: 2020-07-21 13:51:57

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków ) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów – Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!