Organy chórowe zlokalizowane są w pobliżu ołtarza Wita Stwosza na neogotyckim balkonie projektu Jana Matejki. Przed budową nowego instrumentu przez K. Żebrowskiego znajdowały się tam organy wybudowane przez Ignacego Ziernickiego w latach 1781–1782.
ORYGINALNA DYSPOZYCJA ORGANÓW:
Manuał (C–f3) | Pedał (C–d1) |
Pryncypał 8' | Subbass 16' |
Flet major 8' | Octavbass 8' |
Amabilis 8' | |
Gamba 8' * | |
Aeolina 8' ** | |
Octava 4' | |
Flet traverso 4' | |
Flet rurkowy 4' | |
Piccolo 2' | |
Mixtura 3 fach |
*) faktycznie Salicional 8'
**) w 1989 r. wstawiono w to miejsce językowy głos Euphonium 8', przeniesiony z organów głównych (piszczałki z 1907 r.)
Połączenia: I-P, Super I, Sub I
Wolna kombinacja
Kombinacje stałe: Piano, Mezzoforte, Tutti
Tremulant (dobudowany później)
Był to instrument o pneumatycznej trakturze gry i rejestrów, kilkukrotnie remontowany. W 2000 r. Lech Skoczylas wymienił rurki pneumatyczne oraz membrany, renowacji poddano również piszczałki.
W 2015 roku zapadła decyzja o generalnym remoncie i przebudowie instrumentu. Wykonawcą została firma Rieger Orgelbau, która jest też odpowiedzialna za budowę nowego instrumentu w nawie głównej. Podczas remontu organów chórowych została odnowiona szafa organowa, stół gry, miech, piszczałki oraz wszystkie uszkodzone elementy. Podczas remontu usunięto nieoryginalne tremolo oraz rozdzielono dyspozycję na dwa manuały i pedał. Do sekcji manuału II dodano głosy: Eolina 8', Viola di Gamba 8', Obój 8' oraz Pryncypał 8', którego piszczałki znajdują się w prospekcie i zastąpiły cynowe atrapy piszczałek. Odnowiony instrument został poświęcony przez metropolitę krakowskiego, abp. Marka Jędraszewskiego 15 grudnia 2018 r. Instrument jest połączony z organami w nawie głównej.
Prospekt rokokowy, jednosekcyjny, pięcoosiowy, utrzymany w niebiesko-błękitnej tonacji kolorystecznej, o bogatym złoconym detalu snycerskim. Stół gry zlokalizowany jest obok szafy, grający ma prezbiterium po lewej stronie.
Skala manuału: C–c4; skala pedału: C–g1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Pryncypał 8' | 1. Subbass 16' |
2. Amabilis 8' | 2. Viola di Gamba 8' | 2. Octavbass 8' |
3. Oktava 4' | 3. Flet Major 8' | |
4. Rohrflet 4' | 4. Eolina 8' | |
5. Picolo 2' | 5. Flet Travers 4' | |
6. Mixtura 3x 2' | 6. Obój 8' |
Leszek Mazan, "Jest tam w Krakowie Kościół Maryi Panny...", Kraków 2017
http://mariacki.com/komunikat-dot-rewitalizacji-instrumentarium-w-bazylice/
https://www.rieger-orgelbau.com/details/project/KrakauCH/?lang=en
Zdjęcie: Paweł Pajor
Ostatnia modyfikacja: 2023-08-22 22:29:12