Kościół św. Barbary Bytom (woj. śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Umowa zawarta pomiędzy parafią reprezentowaną przez ówczesnego proboszcza ks. Wilhelma Porwolla a firmą Carl Berschdorf z Nysy została podpisana 17 lutego 1939 roku. Ten dzień stał się zarazem dniem rozpoczęcia prac. Całkowity koszt budowy wyniósł 36536 marek niemieckich. Projekt koncepcji brzmieniowej zakładał 80-głosowy instrument, rozdzielony na organy główne i organy chórowe (umieszczone za ołtarzem). Kłopoty finansowe oraz sytuacja związana z II wojną światową nie pozwoliła zrealizować pierwotnych założeń. Na uroczystości poświęcenia 20 kwietnia 1941 r. zaproszony z Essen, a pochodzący z Bytomia prof. Ernst Kaller, autor dyspozycji, wykonał podczas koncertu inauguracyjnego utwory Jana Sebastiana Bacha, Antona Brucknera i Maxa Regera.

Organy usytuowane są na chórze muzycznym, nad głównym wejściem do świątyni na osi ołtarza. Stół gry znajduje się na środku chóru, przy balustradzie. Grający siedzi przodem do instrumentu, a tyłem do ołtarza. Instrument zlokalizowany jest pomiędzy wewnętrznymi ścianami empory chórowej, utworzonej z przedłużenia nawy kościoła. Organy nie posiadają szafy. Rolę cokołu dla prospektu spełnia płasko­wypukła (w rzucie poziomym) podstawa podparta na dwóch profilowanych kolumnach. W prospekcie umieszczone są piszczałki głosów Praestant 16' i Praestant 8' z manuału I oraz Choralbass 4' z sekcji pedału. Przy balustradzie chóru, na poziomie empory, umieszczone są rezonatory głosów Contraposaune 32' , Posaune 16' i Trompete8'. Natomiast główną fasadę prospektu poprzedza parawanowy układ piszczałek miedzianych, należących do głosy Praestant 8' z manuału II. Jest to swoiste nawiązanie do dawnych rozwiązań, polegających na stworzeniu wizualnej imitacji pozytywu.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.

Budowniczy
Carl Berschdorf
Rok zakończenia budowy
1941
Liczba głosów
65
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
1. Praestant 16'1. Prinzipal 8'1. Weitgedeckt 8'1. Geigenprinzipal 8'1. Prinzipalbass 16'
2. Praestant 8'2. Spillpfeife 8'2. Holzflöte 8'2. Lieblich Gedeckt 8'2. Flötenbass 16'
3. Rohrflöte 8'3. Salicional 8'3. Quintade 8'3. Koppelflöte 8'3. Subbass 16'
4. Gemshorn 8'4. Oktave 4'4. Kupferprinzipal 4'4. Spitzgamba 8'4. Zartbass 16'
5. Oktave 4'5. Nachthorn 4'5. Blockflöte 4'5. Singend Prinzipal 4'5. Quintbass 10 2/3'
6. Gedeckt 4'6. Schwiegel 2'6. Prinzipal 2'6. Querflöte 4'6. Oktavbass 8'
7. Nasat 2 2/3'7. Sesquialtera 2fach7. Waldflöte 2'7. Quintflöte 2 2/3'7. Gedecktbass 8'
8. Spitzflöte 2'8. Sifflöte 1'8. Quinte 1 1/3'8. Gedacktpommer 2'8. Choralbass 4'
9. Rauschpfeife 2 fach9. Scharff 3-5 fach9. Terzian 2 fach9. Mixtur 3-5 fach9. Pommer 4'
10. Terzcymbel 3 fach10. Trompete 8'10. Mixtur 3-5 fach10. Quintcymbel 3 fach10. Flachflöte 2'
11. Mixtur 6-8 fach11. Regal 4'11. Krumhorn 8'11. Dulzian 16'11. Mixtur 5-6 fach
12. Trompete 16'12. Schalmey 8'12. Contraposaune 32'
13. Trompetenregal 8'13. Kopftrompete 4'13. Posaune 16'
14. Trompete 8'
15. Clarine 4'
16. Singend Cornet 2'
Pomoce
Zbiorowe kombinacje: Organo Pleno, Tutti
2 wolne kombinacje oraz oddzielna dla pedału
Wyłączniki głosów pedałowych 32' i manuałowych 16'
Zungen "ab"
Wałek crescendo
Szafa ekspresyjna sekcji manuału IV
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Marcin Jurczyk

Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:27


Kościół św. Jana Nepomucena (Bytom) - 35 głosów
Kościół Wniebowzięcia NMP (Bytom) - 44 głosów
Kościół św. Anny (Bytom) - 25 głosów

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Dodaj własny!

Zaloguj się, aby dodać komentarz!