Kościół św. Kazimierza (kościół górny) Białystok (podlaskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zbudowane w latach 1965-1977 przez Wolfganga Scherpfa dla katedry w Speyer w Niemczech. W 2008 r. została podpisana umowa sprzedaży organów zawarta pomiędzy kapitułą katedry a parafią św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Demontaż i montaż organów został powierzony firmie organmistrzowskiej Krzysztofa Grygowicza. Prace były koordynowane przez firmę Andreasa Ladacha. Przy okazji montażu instrumentu w Białymstoku dodano jeden głos. Od 26 października 2009 r. organy rozbrzmiewają w białostockim kościele św. Kazimierza. Instrument posiada 6300 piszczałek oraz wiatrownice o systemie klapowo-zasuwowym i pneumatyczno-upustowym.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Wolfgang Scherpf
Rok zakończenia budowy
1977
Liczba głosów
90
Liczba klawiatur
5+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVManuał VPedał
Hauptwerk Positivwerk Schwellwerk Bombardwerk Oberwerk 
1. Principal 16'1. Principal 8'1. Pommer 16'1. Principal 8'1. Rohrquintade 8'1. Contraprincipal 32'
2. Quintade 16'2. Quintade 8'2. Principal 8'2. Flöte harm. 8'2. Lieblich Gedackt 8'2. Principalbass 16'
3. Principal 8'3. Spitzgedackt 8'3. Flötgedackt 8'3. Salicional 8'3. Principal 4'3. Untersatz 16'
4. Holzprincipal 8'4. Singendoktav 4'4. Salicional 8'4. Oktave 4'4. Koppelflöte 4'4. Rohrflötenbass 16'
5. Weitgedackt 8'5. Rohrflöte 4'5. Schwebung 8'5. Spillpfeife 4'5. Oktave 2'5. Subbas 16' (dodany)
6. Principal 4'6. Kleinprincipal 2'6. Weidenpfeife 8'6. Fugara 4'6. Sifflöte 1 1/3'6. Grossoktave 8'
7. Oktave 4'7. Blockflöte 2'7. Oktave 4'7. Nasat 2 2/3'7. Oktävlein 1'7. Offenflöte 8'
8. Gedackt 4'8. Kleinoktave 1'8. Rohrpfeif 4'8. Flageolett 2'8. Quintzimbel 4 f.8. Choralbass 4'
9. Quinte 5 1/3'9. Echokornett 4 f.9. Septim.-Sesquialt. 2 2/3'9. Terz 1 3/5'9. Musette 8'9. Hohlpfeif 4'
10. Terz 3 1/5'10. Scharff 5-6 f.10. Hohlflöte 2'10. Septime 1 1/7'10. Singend Regal 4'10. Waldflöte 2'
11. Quinte 2 2/3'11. Dulzian 16'11. Mixtur 6 f.11. None 8/9'Tremulant 11. Blockflöte 1'
12. Oktave 2'12. Trompete 8'12. Terzzimbel 3 f.12. Mixtur 2 2/3'12. Bassquint 5 1/3'
13. Zimbel 1/2'13. Krummhorn 8'13. Fagott 16'13. Bombarde 16'13. Hintersatz 4-7 f.
14. Mixtur 6-8 f.Tremulant14. Oboe 8'14. Trompete 8'14. Contra Posaune 32'
15. Kornett 5 f.15. Schalmey 4'15. Clairon 4'15. Posaune 16'
16. Trompete 16'Tremulant Tremulant 16. Trompete 8'
17. Horiz.-Bombarde 8'17. Clarine 4'
18. Horiz.-Clarine 4'18. Zinkenbass 2'
Pomoce
Połączenia: IV-III, IV-II, III-II, IV-I, III-I, II-I, I-P, II-P, III-P, IV-P, V-IV, V-III, V-II, V-I, V-P
320 kombinacji typu Setzer,
2 kombinacje dla pedału
Wyłącznik głosów językowych i wyłączniki indywidualne głosów językowych Bombardwerku
Crescendo, żaluzje manuałów III i IV
Generaltutti, Tutti bez głosów językowych
Panel rejestrowy

Panel rejestrowy

Stół gry

Stół gry






Źródło
Oględziny własne, strona internetowa parafii
Autor
Daniel Strządała


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:02

Kościół Matki Bożej Fatimskiej (Białystok) - 18 głosów
Kaplica parafii św. Ojca Pio (Białystok) - 12 głosów
Kościół NMP Matki Kościoła (Białystok) - 39 głosów

pavlos
pavlos 2023-09-10 00:06:51
może w Speyer były one horyzontalne, a w Białymstoku zamontowano je klasycznie (pionowo)
5759102o
5759102o 2023-08-28 20:33:30
W 1 manuale pisze Horiz-Bombarede. , i Horiz-Clairon a w prospekcie żadnych horyzontalnych języków nie ma, to jak to jest w końcu?