Budowę pierwszych organów w późnobarokowym kościele na Stradomiu rozpoczęto nie wcześniej niż w 1732 roku, natomiast zakończono ją przed 1745 rokiem. Nazwisko organmistrza pozostaje nieznane. Instrument ten, liczący pierwotnie siedemnaście głosów, był wielokrotnie naprawiany (w latach: 1747, 1748, 1752, 1755, 1759, 1764, 1770, 1772 i 1777). W 1827 r. Piotr Radwański odebrał należność za kolejny remont.
W latach 1845-1848 za regencyjnym prospektem XVIII-wiecznych organów powstały nowe, wybudowane przez Ignacego Wojciechowskiego z Krakowa, posiadające dwanaście głosów oraz wbudowany stół gry o jednym manuale (C-f3) i pedale (C-c1). Według umowy dyspozycja przedstawiała się następująco:
Manuał
Pryncypał 8’
Salicynał 8’
Flet Major 8’
Flet Amabilis 8’
Octava 4’
Quinta 3’
Super-octava 2’
Flet Minor 4’
Mixtura III
Pedał
Subbass 16’
Pryncypał 8’
Quintatön 8’
Pomiędzy 1874 a 1892 r. przy instrumencie pracował Tomasz Wojciechowski, syn Ignacego. Przed 1875 r. dobudowano jeden głos (Flet rurkowy 4’), natomiast w 1901 r. miał miejsce remont prowadzony przez Tomasza Falla ze Szczyrzyca. Z kolei w latach 20. XX w. działał tutaj Stanisław Żebrowski z Krakowa: najpierw (w 1921 r.) naprawiał miech, a następnie (w 1928 r.) reperował organy i wstawiał bliżej nieokreślone piszczałki.
W artykule opublikowanym w 1961 r. znaleźć można taką dyspozycję instrumentu:
Manuał
Starszak 8’ (Pryncypał 8’)
Płaczek większy 8’ (Flet major 8’)
Płaczek wdzięczny 8’ (Flet suavis 8’)
Wierzbin 8’ (Salicjonał 8’)
Ósmak 4’ (Oktawa 4’)
Płaczek mniejszy 4' (Flet minor 4’)
Płaczek rurkowy 4' (Flet rurkowy 4’)
Piątak 3’ (Kwinta 3’)
Nadósmak 2’ (Superoktawa 2’)
Mieszanka (Mixtura III)
Pedał
Subbas 16’
Bordon 16’
Octavbas 8’
Cello 8’
W latach 1962-1963 firma Wacława Biernackiego z Krakowa zbudowała nowe organy, wykorzystując XVIII-wieczny prospekt oraz część starych piszczałek. W 1989 r. naprawę przeprowadził Lech Skoczylas z Krakowa.
Instrument 28-głosowy, o trakturze elektropneumatycznej, ze stołem gry (dostawionym do szafy organowej) o 2 manuałach (C-a3) i pedale (C-f1).
Prospekt organowy architektoniczny, regencyjny, jednosekcyjny, trójpolowy.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Kwintadena 16' | 1. Violonbas 16' |
2. Salicet 8' | 2. Flet suavis 8' | 2. Subbas 16' |
3. Flet major 8' | 3. Gedekt 8' | 3. Pryncypałbas 8' |
4. Bourdon 8' | 4. Praestant 4' | 4. Fletbas 8' |
5. Oktawa 4' | 5. Flet minor 4' | 5. Chorałbas 4' |
6. Rurflet 4' | 6. Róg nocny 2' | 6. Fagot 16' |
7. Kwinta 1 1/2' [sic!] | 7. Tercja 1 3/5' | |
8. Super oktawa 2' | 8. Nasard 1 1/3' | |
9. Szarf 5ch. | 9. Blockflet 1' | |
10. Trompet 8' | 10. Mikstura 3ch. | |
11. Cymbel 3ch. | ||
12. Obój 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:45