Pierwotnie w bazylice laterańskiej isniały instrumenty w po obu stronach transeptu. W 1596 r. podczas przebudowy transeptu zlikwidowano chór w lewym jego ramieniu i ustawiono tam ołtarz Najświętszego Sakramentu, a instrument odrestaurowano i w 1598 r. przeniesiono do baptysterium zlokalizowanego obok bazyliki.
W ramach przygotowań do obchodów roku jubileuszowego 1600 papież Klemens VIII zlecił w roku 1597 budowę nowych organów Luce Biagi, organmistrzowi z Perugii. Organy powstały na chórze w prawym ramieniu transeptu, miały jeden manuał z pedałem. Szafę zaprojektował Giacomo della Porta, a wykonał ją Giovanni Battista Montano. Organy poświęcono w roku 1599. W październiku 1600 r. w bazylice zjawił się Klemens VIII, aby osobiście wysłuchać każdego z głosów nowych organów. Dyspozycja przedstawiała się następująco:
Manuale – Ripieno
Principale profondo 24'
Principale 12'
Ottava 6'
Quinta decima 3'
Decima nona
Vigesima seconda 1'
Vigesima sesta I 2/3'
Vigesima sesta II 2/3'
Vigesima nona I 1/2'
Vigesima nona II 1/2'
Manuale – Concerto
Flauto in Ottava 6'
Ottavino 3'
Tromboni 16'
Zampogna (dudy)
Pierwszy większy remont instrumentu przeprowadził w latach 1675–1676 Giuseppe Testa, który wymienił ok. 140 piszczałek oraz połączył instrument z pozytywem zlokalizowanym na tym samym chórze. Ok. 14 stycznia 1707 r. na organach grał Georg Friedrich Händel.
W 1731 r. organy przeszły remont, który przeprowadzili Celestino Teste oraz Ugo Annibale Traeri. Powiększyli oni dyspozycję, przebudowali stół gry i wiatrownice oraz zwiększyli liczbę miechów z 6 do 8. W 1747 r. Antonio i Lorenzo Alari zainstalowali kolejne głosy. Kolejne renowacje miały miejsce w latach 1817 i 1852, przeprowadzone zostały przez Filippo Prioriego i Pier Luigi Sabatiniego. W latach 1934–1936 prace konserwacyjne przy organach prowadził Francesco Morettini, który wymienił wiele oryginalnych piszczałek oraz zmienił trakturę na pneumatyczną. Renowacja okazała się fatalna w skutkach i organy milczały przez prawie 50 lat. W latach 1984–1989 zrekonstruował je Bartholemey Formentelli. Instrument został uszkodzony podczas zamachu bombowego na Placu Laterańskim, który miał miejsce 28 lipca 1993 r. Renowacji po zniszczeniach podjął się również Formentelli, i zakończył ją w 1995 r. Ponowna konserwacja miała miejsce w latach 2002–2003.
Prospekt jednosekcyjny, trójpolowy, bogato zdobiony. W centralnej cześci prospektu umieszczono piszczałki głosu Principale profondo 24', a w bocznych cześćia piszczałki Ottava del Principale 12'. Na piszczałkach w centralnej cześći prospektu zamontowano tabliczkę z tekstem "LAVDATE DEVM IN CHORDIS ET ORGANO". Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy. Nad manuałem II znajduje się napis: "LUCHA BIAGI ME FECIT, BARTHUS FORMENTELLI ME RESTAURAVIT" („Luca Biagi mnie zbudował, B. Formentelli mnie odnowił”). Organy zasilane są przez cztery miechy klinowe.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Tastiera inferiore Secondo organo | Tastiera superiore Primo organo | |
1. Principale 8’ | 1. Principale profondo I 24' | stałe połączenie z manuałem II |
2. Ottava 4' | 2. Principale profondo II 24' | |
3. Flauto in Ottava 4' | 3. Ottava del Principale 12' | |
4. Flauto in Quinta 2 2/3' | 4. Quintadecima 6' | |
5. Flauto in Quintadecima 2' | 5. Flauto conico in Ottava 6' | |
6. Cornetto Soprani 2 file | 6. Flauto conicno in Quintadecima 3' | |
7. Quintadecima 2' | 7. Decimanona 1 1/3' | |
8. Decimanona 1 1/3' | 8. Vigesimaseconda 1' | |
9. Vigesimaseconda 1' | 9. Vigesimasesta 2/3' | |
10. Vigesimasesta 2/3' | 10. Vigesimanona I 1/2' | |
11. Vigesimanona 1/2' | 11. Vigesimanona II 1/2' | |
12. Tromboni 8' | 12. Trigesimaterza I 1/3' | |
13. Trigesimaterza II 1/3' | ||
14. Trigesimasesta I 1/4' | ||
15. Trigesimasesta II 1/4' | ||
16. Tromboni 12' |
Oględziny własne
Ostatnia modyfikacja: 2024-04-18 17:35:03