Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I i II stopnia – aula Kraków (małopolskie)

Ogólny widok instrumentu

Ogólny widok instrumentu

Opis Instrumentu

Organy zostały wybudowane w 1975 r. przez firmę Karl Schuke z Berlina (opus 313) dla Hochschule für Musik w Kolonii (Niemcy). W 2012 r. instrument zakupiono do ASM w Krakowie. Montaż trwał do listopada 2013 roku. Organy zostały wyposażone w Setzer. Prace organmistrzowskie prowadził Lech Skoczylas z Krakowa. Uroczystego pobłogosławienia instrumentu i auli dokonał bp Tadeusz Pieronek 19 listopada 2013 roku.

Latem 2020 roku organy zostały poddane modernizacji. Wykonano wówczas następujące prace:

  • wykonano kompleksową renowację siłowników rejestrowych (Piotr Matejek),
  • wykonano dodatkowe zabezpieczenie elektroniki Setzera poprzez ulepszenie kart sterujących siłownikami (Piotr Matejek),
  • zainstalowano nową dmuchawę (Lech Skoczylas i Piotr Matejek).

Następnie firma IOMS wykonała kompletną reintonację, której głównym założeniem było możliwie najlepsze dopasowanie brzmienia organów do bardzo wymagającej i trudnej akustyki auli. Próbki brzmieniowe zostały opracowane pod nadzorem dr. Filipa Presseisena. Uzyskane zostało w ten sposób optymalne brzmienie instrumentu, w którym każdy głos, cechujący się swoim niepowtarzalnym charakterem, tworzy jednocześnie szlachetnie brzmiące zestawy brzmieniowe w zestawieniu z innymi rejestrami. Z ramienia ASM przy pracach pomagali Konrad Dybczak i Michał Radliński.

W 2023 roku w organach został wymieniony przestarzały system sterowania połączeniami na nowy konstrukcji Jerzego Ordona, który zamontowali Konrad Dybczak i Michał Radliński.

Stół gry wolnostojący o trzech manuałach (C-a3) i pedale (C-g1).


Budowniczy
Karl Schuke
Opus
313
Rok zakończenia budowy
1975
Liczba głosów
36
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Principal 8'1. Trichtergedackt 8'1. Bordun 16'1. Subbaß 16'
2. Rohrflöte 8'2. Koppelflöte 4'2. Offenflöte 8'2. Principalbaß 8'
3. Oktave 4'3. Principal 2'3. Quintadena 8'3. Spitzgedackt 8'
4. Nachthorn 4'4. Terz 1 3/5'4. Schwebung 8' 1-2f.4. Oktave 4'
5. Nasat 2 2/3'5. Sifflöte 1 1/3'5. Principal 4'5. Gemshorn 2'
6. Oktave 2'6. Cymbel 2-3f.6. Trichterflöte 4'6. Hintersatz3f.
7. Terzflöte 1 3/5'7. Musette 8'7. Violine 2'7. Lieblich Posaune 16'
8. Mixtur 4f.8. Waldflöte 2'
9. Dulcian 16'9. Sesquialter 2f.
10. Trompete 8'10. Mixtur 4f.
11. Trompete 8'
12. Schalmei 4'
Pomoce
Połączenia: I-P, II-P, III-P, II-I, III-I,
III-II
Tremulant (M II), Tremulant (M III)
Regulacja tremulantów
Wałek crescendo
Żaluzja M III





Źródło

Uzupełnienie informacji w opisie: Maciej Sztuba, Konrad Dybczak

Autor
Bartłomiej Kopff


Ostatnia modyfikacja: 2023-12-23 16:57:14

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów – Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów