Organy zostały wykonane przez Wacława Biernackiego, mającego wówczas siedzibę w Wilnie, niedługo przed przeniesieniem jej do Warszawy. W katalogu firmy wydanym najwcześniej w 1926 roku zamieszczono następujące podziękowania za zbudowany instrument.
Z polecenia Księdza Dziekana Zabłockiego przejąłem urzędowo organy w kościele św. Wawrzyńca w Gnieźnie, nowo zbudowane przez p. organmistrza Biernackiego w Wilnie.
Ogólne wrażenie jest znakomite. Pan Biernacki wykonał wszelkie zobowiązania kontraktowe co do użytego materjału jak i co do samego wykonania dokładnie. Rzetelne przerobienie dobrego surowca, staranna intonacja i dobre nastrojenie pojedyńczych rejestrów, jakoteż pewne funkcjonowanie mechanizmu i miecha, świadczą o pracy zadowalającej najdalej idące wymagania.
Przy rozumnem ich używaniu i pewnej opiece ze strony organmistrza mogą organy służyć przez wiele lat przeznaczeniu swemu.
Gniezno, 11 lipca 1923.
A. Zepke, organista katedralny.
Z organów postawionych przez p. Biernackiego jestem w zupełności zadowolony.
Praca szła gładko, nie było trudności ani nieporozumień. Mogę zatem p. B. każdemu szczerze polecić.
Gniezno (Fara), 23 sierpnia 1923.
Z kolei na stole gry znajduje się tabliczka fundacyjna o nastepującej treści:
Organy
ufundowali w roku 1923.
Edward i Janina z Prądzyńskich
Grabscy z Bieganowa
w powiecie wrzesińskim
Prospekt w stylu neoromańskim. W lewej części szafy znajduje się sekcja manuału II, w prawej – sekcja manuału I, za nią sekcja pedału. Miech wraz z dmuchawą ulokowane są na piętrze wieży, w pomieszczeniu przylegającym do chóru muzycznego. Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16' | 1. Concert flet 8' * | 1. Subbas 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Dolce 8' | 2. Cello 8' |
3. Gamba 8' | 3. Aeolina 8' | |
4. Qwintaton 8' | 4. Voxangel. 8' | |
5. Oktawa 4' | 5. Flet 4' | |
6. Quinta 2 2/3', Octawa 2' * | 6. Picolo 2' * |
Ostatnia modyfikacja: 2020-08-01 10:18:30