Instrument zbudowany w 2009 r. przez poznański zakład Jana Drozdowicza. Do jego budowy wykorzystano część głosów oraz szafę z poprzednich organów Alberta Polcyna z okresu międzywojennego.
Wiatrownice klapowo-zasuwowe, dla manuałów sterowane mechanicznie z dostawkami elektrycznymi, dla sekcji pedału sterowane elektrycznie. Traktura rejestrów elektryczna, sterowana zasuwami magnetycznymi. Brak kombinacji ani urządzeń pomocniczych z wyjątkiem Tremolo.
Instrument napędza dmuchawa Ventus firmy Laukhuff umieszczona w pomieszczeniu za chórem, która zasila trzy miechy pływakowe: pierwszy główny dla całego instrumentu, drugi w formie stojącej pełniący funkcję miecha wyrównawczego oraz trzeci dla sekcji pedału oraz dostawek prospektowych.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Prinzipal 8' | 1. Rohrflöte 8' | 1. Subbass 16' |
2. Gamba 8' | 2. Quintaton 8' | 2. Zartbass 16' * |
3. Gedackt 8' | 3. Prestant 4' | 3. Octavbass 8' |
4. Octave 4' | 4. Octave 2' | 4. Choralbass 4' |
5. Flote 2' | 5. Quinte 11/3' (Sic!) | 5. Fagott 16' |
6. Mixtur 4F | 6. Scharf 4F | |
7. Trompete 8' | 7. Krummhorn 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2019-11-16 21:01:22
Szkoda, że znów brakuje stępu o historycznych instrumentach tym bardziej, że to właśnie tutaj znajdowały się jedne z najstarszych organów Poznania...
Pierwszy instrument istniał już w XVI w. W 1528 r. niejaki Laurentius zbudował organy. Prawdopodobnie szafa była umieszczona po obu bokach chóru muzycznego a na środku znajdował się pozytyw (wbudowany w balustradę chóru). Według wizytacji z pocz. XIX w. organy miały mieć 18 głosów lecz nie wiadomo czy chodzi tutaj o ten konkretny instrument. W latach 1835-37 F. Petera przebudował organy, m.in. połączył obie szafy pozostawiając pozytyw, który został prawdopodobnie usunięty i wbudowany w szafę przez J. Peterę (lata 60. XIX w.). W 1894 r. instrument remontował Hoffmann oraz Tłoczyński. W 1901-05 głosy wymieniał Tomiński, a całość robót określono jako budowę nowych organów. Nowe 22-głosowe organy w 1927 r.zbudował Polcyn.
Szkoda, że obecny instrument zupełnie nie odpowiada historycznym instrumentom tego miejsca...