Historia i domniemanie autorstwa
Instrument w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Głuszynie (dzielnicy Poznania) jest prawdopodobnie jednym z dwóch instrumentów Friedricha Ladegasta oraz jego syna, Oskara, w Polsce, jednak brakuje jakiejkolwiek tabliczki lub innej sygnatury poświadczającej pochodzenie instrumentu z warsztatu Ladegastów. Według kopii zaginionej i niepełnej dokumentacji budowa organów została ukończona w roku 1882. Wedle podań włodarzy parafii dowodem na autorstwo Ladegasta miała być odwrotna strona pulpitu, która zawierała inskrypcję tegoż budowniczego. Jednakże oprócz podań i dokumentacji dowodem na autorstwo mistrza z Weißenfells może być podobieństwo dyspozycji do instrumentu w Jaanikirik w mieście Valga w Estonii, a także rozwiązania konstrukcyjne identyczne z tymi zastosowanymi w poznańskiej farze. Następną poszlaką może być fakt, że Głuszyna (do 1953 r. osobna miejscowość) należała do parafii farnej w Poznaniu, natomiast kościół św. Jakuba był jej świątynią filialną. Inwestycje w obydwu kościołach wykonywali ci sami rzemieślnicy. Prawdopodobnie jeszcze w I połowie XX wieku zainstalowano dmuchawę elektryczną, która została umieszczona na poddaszu, a stamtąd został poprowadzony do miecha kanał powietrzny. W trakcie II wojny światowej część elementów z organów została rozkradziona przez niemieckiego okupanta: w całości został wywieziony cynowy prospekt, zastąpiony później cynkowym. Instrument (zarówno szafa organowa, jak i cały mechanizm) wpisany jest do rejestru zabytków. Na początku XXI wieku aparat z włącznikiem został uszkodzony, natomiast kabel wyrwany (nie odłączony i nie odcięty) z sieci elektrycznej. Instrument po raz ostatni wybrzmiał w roku 1977, a jego ostatnie uruchomienie miało miejsce w roku 2005. Do dnia dzisiejszego pozostaje nieczynny.
Remonty i reperacje
Instrument będąc powierzony osobom niekompetentnym padł ofiarą licznych prób drobnych napraw i reparacji, które w efekcie pogarszały jego jakość, wartość i użyteczność. Przykładem takich napraw jest łączenie uszkodzonych abstraktów za pomocą skrawków gazet przymocowanych klejem do papieru. Kolejną ingerencją była próba nastrojenia organów, jednak czynność ta wykonana w nieodpowiedniej temperaturze poskutkowała przestrojeniem.
Uszkodzenia
Głównym uszkodzeniem, które częściowo uniemożliwia zbadanie innych, jest nieszczelność miecha w kilku miejscach, oraz kanałów harmonijkowych. Braki te uniemożliwiają sprawdzenie stanu wiatrownic. Kolejnym uszkodzeniem jest brak kilku sprężyn w klawiaturze pedałowej, a także śrub regulacyjnych, które powinny utrzymywać klawisze na jednym poziomie. Tych samych elementów brakuje w kilku klawiszach manuału II; w klawiaturze manuału I zestaw jest kompletny. Szafa organowa jest znacznie uszkodzona przez drewnojady, jednakże piszczałki drewniane i chodniki wewnątrz instrumentu pozostały niemal nienaruszone. Prawie całkowicie zostały zniszczone piszczałki głosu Octave 2', najprawdopodobniej zdeptane przez osoby transportujące głośniki kompatybilne z instrumentem cyfrowym, umieszczone są za piszczałkami prospektowymi. Brak oryginalnych piszczałek prospektowych z cyny, które zostały zastąpione cynkowymi. Liczne odpadki z tynku i cegły unieruchomiły część traktury rejestrowej i dokonały licznych zanieczyszczeń na piszczałkach.
Ciekawostki
Plan renowacji
Pierwszy pomysł renowacji wyłonił się około 2000 roku. Oględzin dokonała wówczas firma Alexander Schuke z Poczdamu. Zaproponowano wówczas cenę 1 500 000 zł, która przerosła możliwości finansowe parafii, jednakowoż okazując się nieadekwatną do stanu instrumentu i zakresu prac. Kilka lat później przy parafii zawiązał się komitet działający na rzecz remontu instrumentu. Ze zorganizowanych zbiórek udało się zebrać 17 000 zł, po czym w 2015 roku podjęto decyzję o rozwiązaniu komitetu. Według opinii organmistrzów z zakładu Nawrot i Synowie, koszt remontu nie powinien przekroczyć 200 000 zł. Obecnie parafia nie dysponuje środkami pozwalającymi nawet na zaplanowanie renowacji.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Hauptwerk | Oberwerk | |
1. Principal 8' | 1. Salicional 8' | 1. Cello 8' |
2. Gambe 8' | 2. Principal 4' | 2. Subbass 16' |
3. Principal 4' | 3. Floete 8' | 3. Violon 16' |
4. Rohrfloete 4' | 4. Liebl. Gedackt 8' | |
5. Bordun 16' | 5. Fugara 8' | |
6. Octave 2' | ||
7. Doppelfloete 8 | ||
8. Mixtur III fach. |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-15 14:55:56