Klasztor Misjonarzy z Mariannhill w Würzburgu-Frauenland należy do największych obiektów tego zgromadzenia. Kompleks klasztorny został w latach 1927–1929 wg. projektu Alberta Boßle. Początkowo zakupiony został niewielki tymczasowy używany instrument na czas uzbierania środków do budowy odpowiednich organów. Był on zbudowany w 1899 roku przez firmę Josepha Bittnera z Eichstätt dla jednego z miejscowych profesorów (opus 80) i miał następującą dyspozycję:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Principal 8' | Fugara 8' | Subbaß 16' |
Gamba 8' | Quintatön 8' | Zartbaß 16' |
Gedeckt 8' | Salicional 8' | Violoncello 8' |
Oktav 4' | Celeste 8' | |
Mixtur 2-3f. 2 2/3' | Traversflöte 4' |
Połączenia: II/I, I/P, II/P
Kościół klasztorny był jednym z niewielu ocalałych z ogromnych zniszczeń Würzburga podczas nalotu z 16 marca 1945 roku. Tu przeniesiono seminarium duchowne oraz miały miejsce główne uroczystości diecezjalne z uroczystością biskupa. Stąd przez pierwsze powojenne lata świątynia pełniła funkcję katedry. W tym czasie organy Bittnera były już w złym stanie i wyłączone z użytku. Korzystano z fisharmonii, która przy tak duzych i ważnych uroczystościach nie mogła sprostać potrzebom. W 1948 roku sprzedano stary instrument ewangelickiej gminie Marcina Lutra (Martin-Luther-Gemeinde), która korzystała z niego do 1959 roku. W roku sprzedaży organów został zbudowany nowy, istniejący do dziś instrument znanej i renomowanej firmy G. F. Steinmeyer & Co. z Oettingen. Poświęcenia dokonano 22 lutego 1949 roku. Jest to opus 1772 tej firmy. Dyspozycja powstała pod kierownictwem diecezjalnego rzecoznawcy organowego oraz kapelmistrza katedry w Würzburgu, dr. Richarda Schömiga. Co ciekawe, koncepcja brzmieniowa była wtedy nieco archaiczna i odpowiadała bardziej manierze romantycznej aniżeli neobarokowej. Powstał instrument w szerokim rozumieniu uniwersalny. Warto wspomnieć, że układ prospektu został skopiowany ze zniszczonych wielkich organów Steinmeyera w St. Lorenzkirche w Norymberdze (V+P, 157 głosów).
Organy zostały zbudowane w okresie powojennego kryzysu. Korzystano z gorszego rodzaju materiałów, które szybciej wyeksploatowały się. Przy organach o systemie wiatrownic typu Taschenlade było to szczególnie odczuwalne. Pod koniec lat 80. stan instrumentu był na tyle zły, że rozważano dwie opcje: wykonać gruntowny i kosztowny remont czy rozebrać je jako złom i na ich miejscu zainstalować instrument elektronowy. Wybrano pierwszą opcję, uznając juz wtedy, że są to organy o dużej wartości historycznej. Prace remontowe prowadziła firma Steinmeyer. W kosztach partycypowała miejscowa baza wojskowa USA, która mieściła się na terenie obecnego kampusu uniwersyteckiego Hubland-Nord. Dokonano niewielkich zmian w dyspozycji, poprawiono intonację, przestawiono kontuar oraz zamontowano w nim system Setzer. Dzięki doskonałej akustyce modernistycznego kościoła NSPJ i uniwersalności instrumentu od 1999 roku organizowane są koncerty w cyklu "Kirchenmusik Mariannhill".
W latach 2011-2012 organy zostały gruntownie odremontowane. Było to podyktowane gruntownym remontem kościoła w latach 2008-2011. Instrument rozebrano, gruntownie wyczyszczono. Wprowadzono kolejne niewielkie zmiany w dyspozycji. Pojawiły się dwa nowe głosy: Prinzipalbaß 32' oraz Kontraposaune 32'. Wymieniono także system Setzer. Prace przeprowadził Giovanni Crisostomo z Königheim. Obecnie instrument należy do najstarszych i najciekawszych na terenie Würzburga.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Hauptwerk | Positiv | Schwellwerk | |
1. Prinzipal 16' | 1. Hornprinzipal 8' | 1. Rohrgedeckt 16' | 1. Principalbaß 32'* |
2. Prinzipal 8' | 2. Dulzgedeckt 8' | 2. Prinzipal 8' | 2. Kontrabaß 16' |
3. Flöte 8' | 3. Quintatön 8' | 3. Grobgedeckt 8' | 3. Subbaß 16' |
4. Gemshorn 8' | 4. Praestant 4' | 4. Gamba 8' | 4. Gedecktbaß 16' (tr.) |
5. Oktav 4' | 5. Nachthorn 4' | 5. Salicional 8' | 5. Quintbaß 10 2/3' |
6. Rohrflöte 4' | 6. Superoktav 2' | 6. Vox coelestis 8' | 6. Oktavbaß 8' |
7. Quint 2 2/3' | 7. Superquint 1 1/3' | 7. Weitprinzipal 4' | 7. Baßflöte 8' |
8. Schwiegel 2' | 8. Scharff 3f. 1' | 8. Koppelflöte 4' | 8. Gedecktbaß 8' (tr.) |
9. Mixtur 4f. 1 1/3' | 9. Cymbel 3f. 1/2' | 9. Dolcan 4' | 9. Choralbaß 4' |
10. Cornett 3-5f. 8' | 10. Rankett 16' | 10. Nasat 2 2/3' | 10. Flötbaß 4'(tr.) |
11. Helle Trompete 8' | 11. Krummhorn 8' | 11. Waldflöte 2' | 11. Rohrpfeife 2' |
12. Terzflöte 1 3/5' | 12. Pedalmixtur 6f. 2' | ||
13. Sifflöte 1' | 13. Kontraposaune 32' ** | ||
14. Mixtur 5-6f. 2' | 14. Posaune 16' | ||
15. Fagott 16' | 15. Trompetbaß 8' | ||
16. Trompete 8' | 16. Clarine 4' | ||
17. Clairon 4' |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Ostatnia modyfikacja: 2021-04-01 12:20:05