Instrument został wybudowany w roku 1927 przez firmę braci Rieger z Krnova. Zachowany bez zmian do dnia dzisiejszego. Zespół brzmieniowy, jak i sama intonacja, są typowe dla epoki późnego romantyzmu. Piszczałki wewnątrz instrumentu zostały tak rozmieszczone, aby bez problemu był do nich dostęp; miało to również wspomagać młodych adeptów organmistrzostwa jako tak zwany instrument szkoleniowy. Organy mają wiatrownice stożkowe, cztery miechy pływakowe oraz w całości zachowane urządzenie do kalikowania, przy którego użyciu możliwa jest gra na manuale I oraz pedale. Dmuchawa elektryczna dostarczająca powietrze znajduje się na klatce schodowej prowadzącej na chór. W 1981 roku został wykonany remont instrumentu przez organmistrza Zdzisława Zasadę z Mikołowa. Warto również nadmienić, że w roku 1987 została nagrana na tym instrumencie płyta winylowa, na której Jerzy Erdman wykonuje utwory Feliksa Nowowiejskiego, który sam w 1932 roku wizytował tenże instrument. Zachowała się jego opinia:
Organy te są pod każdym względem tak technicznym, jak i artystycznym – dziełem mistrzowskim, które mogłoby stanąć w każdej stolicy Europy. Grałem niejednokrotnie na organach w Berlinie w Filharmonii, Sali Blüthnera, Państwowej Akademii Muzycznej, ale organy w Janowie-Giszowcu podobały mi się znacznie więcej. Jakie udoskonalenia posiadają organy w Janowie-Giszowcu, precyzję tonu, intonację, barwę głosów, charakterystyczne rejestry barokowe, głosy języczkowe, Jalousie-Crescendo w II i III manuale, etc., etc., o tem trzeba przekonać się osobiście, aby mieć wyobrażenie o tem dziele. Organo pleno brzmi szlachetnie, uroczyście i imponująco w swej potędze – zaś piano w połączeniu z tajemniczo brzmiącem tremolo, jest wręcz czarujące. Rozmieszczenie rejestrów, guzików, crescenda, kombinacyj wszystkich etc. jest nadzwyczaj praktyczne i przejrzyste – toteż w kilku minutach zapoznałem się z całą techniką instrumentu i improwizowałem z największą rozkoszą w obecności Ks. Proboszcza, rozpromienonego z posiadania w swej parafii takiego instrumentu. Ze szczerym podziwem gratuluję firmie tego artystycznego sukcesu. Prof. Fel. Nowowiejski, kompozytor. Poznań.
Instrument obecnie jest w złym stanie: wiele głosów się zawiesza, bądź nie odzywa się, czuć wyraźne opóźnienie w grze; pomimo tego, używany jest nadal w czasie liturgii. Kolejność głosów zgodnie z włącznikami na stole gry.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Mixtur 5-6 fach | 1. Quintaton 16' | 1. Mixtur 4 fach | 1. Untersatz 32' |
2. Raush-Quinte 2 fach | 2. Clarinette 8' | 2. Scharff 3 fach | 2. Posaune 16' |
3. Cornett 3-5 fach | 3. Vox humana 8' | 3. Flageolette 2' | 3. Principalbass 16' |
4. Oktave 2' | 4. Geigen-Principal 8' | 4. Flute amabile 4' | 4. Violonbass 16' |
5. Quinte 5 1/3' | 5. Gems-horn 8' | 5. Fugara 4' | 5. Subbas 16' |
6. Rohrflote 4' | 6. Gamba 8' | 6. Gemshorn 4' | 6. Contrabass 16' |
7. Flute Octaviante 4' | 7. Salicional 8' | 7. Clairon harm. 4' | 7. Echo-Bass 16' |
8. Viola 4' | 8. Unda maris 8' | 8. Lieblich Gedeckt 8' | 8. Quint-Bass 10 2/3' |
9. Oktave 4' | 9. Konzertflote 8' | 9. Portunal Flote 8' | 9. Trompete 8' |
10. Gedeckt 8' | 10. Traversflote 8' | 10. Fern Flote 8' | 10. Oktavbass 8' |
11. Flute harmon. 8' | 11. Rohrflote 8' | 11. Nachthorn 8' | 11. Violoncello 8' |
12. Hohlflote 8' | 12. Regal 4' | 12. Vox Coelestis 8' | 12. Gedecktbass 8' |
13. Quintaton 8' | 13. Principal 4' | 13. Aeoline 8' | 13. Bassflöte 8' |
14. Dolce 8' | 14. Viola d'amour 4' | 14. Violine 8' | 14. Dolce 8' |
15. Fugara 8' | 15. Flauto dolce 4' | 15. Horn Principal 8' | 15. Clairon 4' |
16. Principal 8' | 16. Nassard 2 2/3' | 16. Trompete harmon. 8' | 16. Oktave 4' |
17. Trompete 8' | 17. Piccolo 2' | 17. Oboe 8' | 17. Flöte 4' |
18. Bourdon 16' | 18. Sesqui-altera 2 fach | 18. Tuba mirabilis 8' | |
19. Principal 16' | 19. Harmon. aethera 4 fach | 19. Dulciana 16' | |
20. Lieblich Gedeckt 16' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-04-17 19:27:35