Pierwszy, 10-głosowy pozytyw w miejscowej świątyni klasztornej, zbudowanej w latach 1703-1714, pochodził z 1826 r. i był dziełem organmistrza nazwiskiem Baczakiewicz, bez wątpienia identycznego z Jakubem Baczakiewiczem.
Najwcześniejsza wzmianka o reparacji instrumentu pochodzi z 1833 roku. W tym samym czasie powiększono go o 2 głosy. Kolejne powiększenie miało miejsce w 1883 roku, a dokonał go Antoni Sapalski z Krakowa. Wstawiono wówczas 2 nowe głosy: nieokreślony głos cynowy 8-stopowy rozpoczynający się od drugiej oktawy, a także drewniany Flet Portunal (8’?). Usunięte zostały natomiast dwa głosy stare: Mixtura i Szpicflet. Liczba głosów manuałowych nie uległa więc zmianie. O przekształceniu pozytywu w organy zadecydował fakt dobudowania przez A. Sapalskiego 2-głosowej sekcji pedału, do której należały: Subbas 16’ (drewniany, kryty) oraz Princypałbas 8’. Nadto krakowski organmistrz odnowił wiatrownice, zamontował nowy miech z rezerwuarem i potrzebnymi kanałami, a także wymienił okładzinę klawiszy diatonicznych w manuale na nową, wykonaną z kości słoniowej. Prace zakończyły się 16 listopada 1883 r., a ich koszt wyniósł 400 zł reńskich.
Rezultat modernizacji, jakiej dokonał A. Sapalski, musiał nie być satysfakcjonujący na dłuższą metę, bowiem już w 1891 r. zakonnicy chcieli sprzedać dotychczasowy instrument, zamieszczając w prasie stosowne ogłoszenie.
W oparciu o dostępne informacje nie sposób stwierdzić, czy plany sprzedaży doczekały się realizacji, jednak wiadomo, że jeszcze w tym samym roku (1891) kościół klasztorny wyposażono w nowe, istniejące do dziś organy firmy Gebrüder Rieger z Jägerndorf (opus 303) kosztem 2080 zł reńskich. Na pokrywie stołu gry zachowała się tabliczka z napisem:
Kirchen-Concert-Orgel-und Harmonium Fabrik
IN JÆGERNDORF. - GEBRÜDER RIEGER - OEST. SCHLESIEN.
Podczas I wojny światowej zarekwirowano piszczałki prospektowe, które zostały uzupełnione w późniejszym czasie. Prospekt instrumentu odnowiono zapewne pod koniec XX w., w ramach renowacji wnętrza kościoła.
Instrument 13-głosowy (systemu multiplex), o trakturze mechanicznej i wiatrownicach stożkowych, z wolnostojącym stołem gry o 1 manuale (C-f3) i pedale (C-d1).
Rozszerzenia głosów:
Prospekt organowy architektoniczny, neoklasycystyczny, jednosekcyjny, dwuczęściowy.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Principal 8' | 1. Subbass 16' |
2. Bourdon 16' | 2. Octavbass 8' |
3. Salicional 8' | 3. Gedacktbass 8' |
4. Gedeckt 8' | |
5. Spitzflöte 8' | |
6. Octave 4' | |
7. Dolce 4' | |
8. Gemshorn 4' | |
9. Rauschquinte 2fach 2 2/3' | |
10. Cymbel 2fach 1 1/3' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 08:58:28