Idea obecności organów w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu splata się z pełną rozmachu rozbudową siedziby tej instytucji, zrealizowaną w ostatnich latach ubiegłego stulecia z inicjatywy jej twórcy i dyrektora, Antoniego Malczaka. Od tamtej chwili reprezentacyjna sala obiektu pełni wiele funkcji: regularnie odbywają się w niej seanse filmowe i spektakle teatralne oraz organizowane są różnego rodzaju wydarzenia gromadzące dużą liczbę uczestników, nierzadko o charakterze międzynarodowym. Jednocześnie wnętrze to uzupełnia brak w mieście sali filharmonicznej. Każde z wymienionych zadań wymaga nie tylko specyficznego ukształtowania przestrzeni, ale również odpowiedniego wyposażenia. Nieodzownym atrybutem współczesnej sali koncertowej jest obecność dużych organów, umożliwiających zarówno wykonywanie szerokiego repertuaru solowego, jak też współdziałanie z orkiestrą symfoniczną. Takiego instrumentu nie mogło zatem zabraknąć i w sądeckim Sokole. Organy to jednak nie tylko największy, najbardziej złożony i imponujący możliwościami brzmieniowymi, ale w konsekwencji również najdroższy instrument muzyczny. Ten właśnie fakt spowodował konieczność poszukiwania rozwiązania na miarę możliwości finansowych inwestora. W wyniku konfrontacji wstępnych szacunków z rzeczywistością trzeba było niestety wykluczyć zaprojektowanie i zbudowanie zupełnie nowych organów, w pełni dostosowanych do sytuacji przestrzennej oraz ekstremalnie trudnych uwarunkowań akustycznych sali im. Lucjana Lipińskiego. W konsekwencji w 2005 r. zapadła uwarunkowana ekonomicznie decyzja o zakupie i przystosowaniu do nowych warunków organów skonstruowanych niemal 50 lat wcześniej w kościele św. Łukasza w niemieckim Lampertheim przez znaną firmę Walcker z Ludwigsburga. Wiele elementów tego 41-głosowego instrumentu, w tym wszystkie (klapowo-zasuwowe) wiatrownice, stół gry oraz większość piszczałek zostało wykorzystanych w procesie montażu organów w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół”. Założenia brzmieniowe oraz dostosowaną do nowej funkcji dyspozycję instrumentu opracował prof. Ireneusz Wyrwa, architektoniczny kształt prospektu organowego jest dziełem dr. Marka Kozienia, projektanta całości wystroju sali, a wykonawcą prac była krakowska firma IN PLENUM PL, działająca w kooperacji z organmistrzem Mieczysławem Klonowskim z Katowic. Inauguracja organów miała miejsce w listopadzie 2007 roku.
Dostosowanie parametrów brzmieniowych instrumentu do przestrzeni zupełnie pozbawionej rezonansu spowodowało konieczność wprowadzenia szeregu zmian w jego konstrukcji oraz zespole brzmieniowym. W 2016 roku podjęto decyzję o modernizacji instrumentu w MCK „Sokół”. Prace, profesjonalnie i sprawnie przeprowadzone przez doświadczoną węgierską firmę Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft., miały bardzo szeroki zakres. Wymiana traktury gry na elektryczną i przemieszczenie stołu gry w obszar widowni zaowocowały bezpośrednim kontaktem grającego ze słuchaczami i brzmieniem instrumentu. Nietuzinkowe rozwiązanie, jakim jest umieszczenie stołu gry na okrągłej obrotowej platformie, to nie tylko oszczędność miejsca, ale również swoboda grającego w wyborze optymalnej pozycji. Rezygnacja z traktury mechanicznej pozwoliła jednocześnie na usunięcie z podestu organowego wielu elementów konstrukcyjnych, stanowiących dotąd przeszkody akustyczne, oraz umożliwiła reorganizację wnętrza organów i istotne przesunięcie ich zespołu brzmieniowego w kierunku publiczności. Usprawniono system powietrzny i dokonano wymiany miechów stabilizujących ciśnienie powietrza w najbardziej obciążonych wiatrownicach, przejętych z instrumentu Walckera, zwiększając tym samym ich wydajność. Dokończona została wymiana rejestrów, których brzmienie w nowych warunkach akustycznych było niesatysfakcjonujące, w tym większości głosów językowych. Instalacja nowego elektronicznego systemu sterującego trakturą gry i rejestrów otworzyła przed grającym niedostępne wcześniej możliwości, np. niezależnego przyporządkowywania widocznej w prospekcie, charakterystycznie brzmiącej horyzontalnej trąbki (Trompette en chamade) do dowolnej sekcji brzmieniowej, dołączania rejestrów pedałowych do manuału głównego oraz zapamiętywania własnej gry i jej automatycznego odtwarzania, dzięki czemu organista może posłuchać wykonanego przez siebie utworu w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca w sali. Ukoronowaniem prac była ponowna intonacja całego instrumentu, spajająca 3253 piszczałki tworzące 51 rejestrów w harmonijnie brzmiącą całość. Najważniejszym skutkiem wprowadzonych modyfikacji jest jednak istotne poszerzenie palety kolorystycznej organów i znacząca poprawa ich wybrzmiewania w trudnej przestrzeni akustycznej sali im. Lucjana Lipińskiego.
Przebudowane organy w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu to obecnie, mimo zachowania wielu elementów o kilkudziesięcioletniej historii, instrument bardzo nowoczesny, oferujący wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki oraz szereg bardzo użytecznych urządzeń pomocniczych, wykonanych w technologii na miarę naszych czasów.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
główny | pozytyw | w szafie ekspresyjnej | |
1. Principal 16' | 1. Gedackt 8' | 1. Bourdon 16' | 1. Untersatz 32' |
2. Principal 8' | 2. Praestant 4' | 2. Diapason 8' | 2. Principalbaß 16' |
3. Rohrflöte 8' | 3. Rohrflöte 4' | 3. Cor de nuit 8' | 3. Subbaß 16' |
4. Flûte harmonique 8' | 4. Quinte 2 2/3' | 4. Gambe 8' | 4. Violonbaß 16' |
5. Gemshorn 8' | 5. Blockflöte 2' | 5. Voix céleste 8' | 5. Octavbaß 8' |
6. Octave 4' | 6. Terz 1 3/5' | 6. Viole 4' | 6. Gedacktbaß 8' |
7. Nachthorn 4' | 7. Larigot 1 1/3' | 7. Flûte octaviante 4' | 7. Cello 8' |
8. Quinte 2 2/3' | 8. Scharff 3f 1' | 8. Nasard 2 2/3' | 8. Octave 4' |
9. Octave 2' | 9. Krummhorn 8' | 9. Octavin 2' | 9. Bombarde 16' |
10. Cornett 5f (od g) | 10. Trompette en chamade 8' | 10. Tierce 1 3/5' | 10. Posaune 16' |
11. Mixtur 5f 1 1/3' | 11. Mixtur 4-6f 2 2/3' | 11. Trompete 8' | |
12. Trompete 16' | 12. Basson 16' | 12. Trompette en chamade 8' | |
13. Trompete 8' | 13. Trompette harmonique 8' | ||
14. Klarine 4' | 14. Hautbois 8' | ||
15. Trompette en chamade 8' | 15. Voix humaine 8' | ||
16. Clairon harmonique 4' | |||
17. Trompette en chamade 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 20:19:37