Kościół św. Marcina Biskupa (Zemborzyce) Lublin (lubelskie)

Chór muzyczny z organami

Chór muzyczny z organami

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowany około 1907 roku przez Andrzeja Blomberga z Warszawy jako numer 25. Na stole gry była umieszczona niegdyś tabliczka z sygnaturą budowniczego o treści: Andrzej Blomberg w Warszawie No. 25 [reszta urwana]. 

W archiwum parafialnym nie zachowały się dokumenty dotyczące instrumentu, jednakże za pomocą kart inwentaryzacyjnych zabytku udało się ustalić historię utrzymania organów:

  • w 1978 r. instrument był naprawiany przez firmę Bednarskich z Warszawy, niestety zakres wykonanych prac nie jest znany,
  • w roku 1989 organy zostały wyremontowane przez o. Waldemara Kapecia z Lublina,
  • w 2014 r. przeglądu instrumentu dokonał Andrzej Madej z Lublina.

Organy usytuowane są na murowanym chórze muzycznym nad głównym wejściem do kościoła. Szafa organowa jest jednoczęściową konstrukcją ramowo-płycinową. Jest ona wolnostojąca i ma następujące wymiary: wys. 3,70 m, szer. 2,08 m, gł. 2,49 m. Prospekt organowy architektoniczny, utrzymany w stylu neogotyckim, zdobiony skromną dekoracją snycerską. Prospekt jednosekcyjny, trójosiowy, trzysegmentowy, całość o konturze płaskim. Segmenty piszczałkowe utrzymane w kształcie arkad ostrołukowych, zamknięte potrójnymi łukami trójlistnymi, ujęte w obramienia lizenowe, które zakończone są sterczynami z żabkami i pinaklami w formie pasyjek i lilii. Segment środkowy jest najszerszy i najwyższy. Wewnętrzne pola obramień lizenowych pomalowane farbą na złoty kolor. Boczne segmenty ponadto zwieńczone są gotyckimi rozetami. W zwieńczeniu segmentów znajdują się kwiatony. Cokół i podstawa o konturze płaskim, o podziałach płycinowych. Po bokach prospektu umieszczone są niewielkie uszaki, utrzymane w formie gotyckich, ostrołukowych okien. W prospekcie ustawionych jest 19 piszczałek głosu Pryncypał 8’.

Instrument wyposażony jest w jeden miech pływakowy o wymiarach: dł. 1,30 m, szer. 0,70 m. Miech umieszczony jest wewnątrz szafy organowej, po jej lewej stronie patrząc od ołtarza. Powietrze do miecha dostarcza cichobieżna dmuchawa elektryczna, która znajduje się również wewnątrz instrumentu, w specjalnej dźwiękochłonnej obudowie. Ciśnienie powietrza wynosi 83 mm SW. 

Wolnostojący stół gry jest usytuowany centralnie przed szafą organową, bezpośrednio na osi prospektu. Grający siedzi przodem do ołtarza głównego. Zakres manuału: C-f3; zakres pedału: C-c1

Organy mają mechaniczną trakturę gry i połączeń, traktura registrów jest pneumatyczna. Dwie wiatrownice stożkowe (po jednej dla każdej sekcji). Piszczałki ustawione są na wiatrownicach w sposób chromatyczny, tzn. wszystkie piszczałki danego głosu ustawione są kolejno od największej do najmniejszej. 


Budowniczy
Andrzej Blomberg
Rok zakończenia budowy
1907
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
10
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Pryncypał 8'1. Subbass 16'
2. Bourdon 8'2. Violoncello 8'
3. Viola di Gamba 8'
4. Aeolina 8'
5. Gemshorn 8'
6. Oktawa 4'
7. Flet 4'
8. Mikstura 2' *
Pomoce
Połączenie: M/P
Registry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti
Urządzenie dodatkowe: Kalikant
Przypisy
*) układ: C 2', c 2 2/3'+2'
Zbliżenie prospektu

Zbliżenie prospektu

Stół gry

Stół gry

Miech

Miech

Traktura pneumatyczna rejestrów: przewody rurkowe i membrany na listwie rejestrowej

Traktura pneumatyczna rejestrów: przewody rurkowe i membrany na listwie rejestrowej

Piszczałki sekcji manuału

Piszczałki sekcji manuału

Piszczałki głosu Violoncello 8' z sekcji pedału

Piszczałki głosu Violoncello 8' z sekcji pedału






Źródło
Piotr Guldziński, Organy firmy Blomberg na terenie Archidiecezji Lubelskiej, Lublin 2016 (praca magisterska).
Autor
Piotr Guldziński


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:16:25

Kościół św. Józefa (karmelitów bosych) (Lublin) - 11 głosów
Bazylika św. Stanisława Biskupa (dominikanów) (Lublin) - 20 głosów
Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy (Lublin) - 13  (11 ) głosów