Instrument został zbudowany około 1907 roku przez Andrzeja Blomberga z Warszawy jako numer 25. Na stole gry była umieszczona niegdyś tabliczka z sygnaturą budowniczego o treści: Andrzej Blomberg w Warszawie No. 25 [reszta urwana].
W archiwum parafialnym nie zachowały się dokumenty dotyczące instrumentu, jednakże za pomocą kart inwentaryzacyjnych zabytku udało się ustalić historię utrzymania organów:
Organy usytuowane są na murowanym chórze muzycznym nad głównym wejściem do kościoła. Szafa organowa jest jednoczęściową konstrukcją ramowo-płycinową. Jest ona wolnostojąca i ma następujące wymiary: wys. 3,70 m, szer. 2,08 m, gł. 2,49 m. Prospekt organowy architektoniczny, utrzymany w stylu neogotyckim, zdobiony skromną dekoracją snycerską. Prospekt jednosekcyjny, trójosiowy, trzysegmentowy, całość o konturze płaskim. Segmenty piszczałkowe utrzymane w kształcie arkad ostrołukowych, zamknięte potrójnymi łukami trójlistnymi, ujęte w obramienia lizenowe, które zakończone są sterczynami z żabkami i pinaklami w formie pasyjek i lilii. Segment środkowy jest najszerszy i najwyższy. Wewnętrzne pola obramień lizenowych pomalowane farbą na złoty kolor. Boczne segmenty ponadto zwieńczone są gotyckimi rozetami. W zwieńczeniu segmentów znajdują się kwiatony. Cokół i podstawa o konturze płaskim, o podziałach płycinowych. Po bokach prospektu umieszczone są niewielkie uszaki, utrzymane w formie gotyckich, ostrołukowych okien. W prospekcie ustawionych jest 19 piszczałek głosu Pryncypał 8’.
Instrument wyposażony jest w jeden miech pływakowy o wymiarach: dł. 1,30 m, szer. 0,70 m. Miech umieszczony jest wewnątrz szafy organowej, po jej lewej stronie patrząc od ołtarza. Powietrze do miecha dostarcza cichobieżna dmuchawa elektryczna, która znajduje się również wewnątrz instrumentu, w specjalnej dźwiękochłonnej obudowie. Ciśnienie powietrza wynosi 83 mm SW.
Wolnostojący stół gry jest usytuowany centralnie przed szafą organową, bezpośrednio na osi prospektu. Grający siedzi przodem do ołtarza głównego. Zakres manuału: C-f3; zakres pedału: C-c1.
Organy mają mechaniczną trakturę gry i połączeń, traktura registrów jest pneumatyczna. Dwie wiatrownice stożkowe (po jednej dla każdej sekcji). Piszczałki ustawione są na wiatrownicach w sposób chromatyczny, tzn. wszystkie piszczałki danego głosu ustawione są kolejno od największej do najmniejszej.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Subbass 16' |
2. Bourdon 8' | 2. Violoncello 8' |
3. Viola di Gamba 8' | |
4. Aeolina 8' | |
5. Gemshorn 8' | |
6. Oktawa 4' | |
7. Flet 4' | |
8. Mikstura 2' * |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:16:25