Organy mają miech magazynowy, są zasilane dmuchawą elektryczną lub dźwignią do kalikowania.
W latach 2021–2024 renowację i częściową rekonstrukcję organów przeprowadził Krzysztof Deszczak z Lublina. Zakres prac pierwotnie przewidywał gruntowny remont wraz z punktowymi rekonstrukcjami. Podczas demontażu okazało się jednak, że elementy drewniane są w bardzo złym stanie. Wymusiło to więc nieplanowaną pierwotnie rekonstrukcję wszystkich sześciu wiatrownic z klocami z zachowaniem większości listew tonowych, kompletnej konstrukcji nośnej, wszystkich kanałów powietrznych oraz wielu innych drobniejszych elementów. Zrekonstruowana została tez całkowicie szafka stołu gry oraz klawiatura nożna. Miech wraz z podawaczami został zaś zrekonstruowany w około 70% swej materii. Całkowitej rekonstrukcji zostały poddane również wszystkie wellenbretty (pionowe i poziome) wraz z wałkami oraz około 60% abstraktów. Na nowo zostały zaprojektowane i wykonane ciągi komunikacyjne wraz z drabinami pozwalające wreszcie na w miarę komfortowe dostanie się do wnętrza instrumentu i jego serwisowanie, co przed remontem było w zasadzie niewykonalne. W oryginale zachowały się zaś mechanizmy wewnętrzne stołu gry, które po renowacji zostały wbudowane w zrekonstruowaną szafkę. Obecna dyspozycja nie jest oryginalna, gdyż jest efektem przebudowy w 1973 roku i na życzenie inwestora pozostała ona podczas ostatnich prac bez zmian. Piszczałki drewniane były zaś podczas poprzedniego remontu w roku 2001 całkowicie zrekonstruowane (z wyjątkiem pierwszych sześciu tonów akustycznych głosu Violon 16' z sekcji pedału), więc wymagały w zasadzie jedynie czynności kosmetycznych. Oryginalne wewnętrzne piszczałki metalowe zostały gruntownie odnowione i uzupełniono braki w głosach składających się z tych piszczałek (około 30% stanu). Głosy nieoryginalne po odnowieniu i uzupełnieniach pozostały na miejscu. Z oryginalnych piszczałek prospektowych została usunięta warstwa farby „srebrzanki”, wymienione zostały dostroiki, usunięte uszkodzenia, a na końcu piszczałki te wypolerowano. Szafa organowa (z wyjątkiem dolnych drzwi oraz frontowych dolnych płycin serwisowych) nie wchodziła w zakres prac. Oprócz tego wykonano od podstaw instalację elektryczną wewnątrz instrumentu dla oświetlenia serwisowego oraz oświetlenia stołu gry. Dmuchawę przeniesiono z niszy w ścianie chóru do wnętrza instrumentu. Koncert inauguracyjny po remoncie wykonał Stanisław Maryjewski, organista archikatedry lubelskiej, 12 września 2024 r.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Majorflet 8’ | 1. Violon 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Pryncypał 4’ | 2. Subbas 16’ |
3. Gamba 8’ | 3. Traversflet 4’ | 3. Oktawbas 8’ |
4. Gedeckt 8’ | 4. Oktawa 2’ | 4. Fletbas 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Kwinta 1 1/3’ | 5. Oktawa 4’ |
6. Rurflet 4’ | 6. Cymbel 3 ch | |
7. Kwinta 2 2/3’ | ||
8. Gemshorn 2’ | ||
9. Mixtura 3 ch |
Oględziny własne
Opis przeredagowany i uzupełniony na podstawie informacji uzyskanych od Krzysztofa Deszczaka
Zdjęcia: Krzysztof Deszczak
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-13 11:06:07