Instrument został wybudowany przez Andrzeja i Edwarda Blombergów około 1896 roku jako opus 173.
Wszelkie ewentualne przeóbki oraz remonty instrumentu nie są znane. W archiwum parafialnym nie zachowały się bowiem żadne dokumenty dotyczące organów. Jednakże wewnątrz instrumentu umieszczone są odręczne inskrypcje sporządzone ołówkiem przez organmistrzów, których obecność sugeruje, że być może wykonywali oni przy organach jakieś doraźne prace naprawcze. Pierwsza z inskrypcji znajduje się na desce wałków skrętnych (wellenbrecie) i zawiera podpisy Andrzeja i Edwarda Blombergów oraz Stanisława Jagodzińskiego z Garbatki-Letniska. Być może Jagodziński naprawiał później instrument. Kolejna inskrypcja umieszczona jest na bocznej ścianie wiatrownicy manuału. Jej treść brzmi: Krasowski Stefan w lipcu 1931 r. z badał organy. Możemy się domyślać, że organmistrz ten dokonał przeglądu instrumentu.
Organy usytuowane są na murowanym chórze muzycznym, nad głównym wejściem do kościoła. Jednoczęściowa szafa konstrukcji ramowo-płycinowej przylega bezpośrednio do tylnej ściany chóru muzycznego. Wymiary szafy: wys. ok. 5,00 m, szer. 3,95 m, gł. 2,06 m. Prospekt organowy architektoniczny, utrzymany w stylu neobarokowym. Prospekt jest jednosekcyjny, dziewięcioosiowy, pięciowieżowy z wąskimi polami piszczałkowymi pomiędzy najmniejszymi wieżami. Trzy największe wieże wysunięte są półkoliście, zaś dwie mniejsze ryzalitowo. Wieże duże oparte na konsolach, ujęte w obramienia lizenowe, zwieńczone odcinkami przełamującego się belkowania o skośnie profilowanych gzymsach. Dwie środkowe, mniejsze wieżyczki wysunięte na trójkątnych ryzalitach, wsparte na uskrzydlonych główkach aniołków. Segmenty między wieżami zamknięte są podpiętymi kotarami, zwieńczone odcinkami gzymsu. Dekoracja snycerska: spływy, złocone kotary nad polami piszczałkowymi, ornamenty na gzymsach, na skrajnych wieżach uszaki w formie podpiętych draperii, w zwieńczeniu trzech największych wież figury króla Dawida, św. Augustyna i Saula. Cokół i podstawa zryzalitowane pod skrajnymi wieżami, całość o podziałach płycinowych. W prospekcie znajduje się 27 piszczałek głosu Pryncypał 8', reszta to atrapy.
Instrument wyposażony jest w jeden miech magazynowy dwufałdowy o wymiarach: dł. 2,30 m, szer. 1,30 m. Miech zaopatrzony jest w dwa podawacze klinowe oraz urządzenie do kalikowania w formie dźwigni ręcznej. Powietrze do miecha dostarcza obecnie nieoryginalna dmuchawa elektryczna, która znajduje się wewnątrz instrumentu.
Wolnostojący stół gry jest usytuowany centralnie przed szafą organową, bezpośrednio na osi prospektu. Grający siedzi przodem do ołtarza głównego. W kontuarze umieszczona jest tabliczka z sygnaturą budowniczych organów o treści: Bracia Blomberg Warszawa Leszno 64 op. 173. Zakres manuału: C-f3; zakres pedału: C-c1.
Traktura gry, rejestrów i połączeń mechaniczna, dwie wiatrownice stożkowe (po jednej dla każdej sekcji). Piszczałki ustawione są na wiatrownicach w systemie całotonowym (z podziałem na stronę C i Cis), odśrodkowym.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Bourdon 16' | 1. Subbass 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Oktawbas 8' |
3. Majorflet 8' | 3. Violoncello 8' |
4. Portunalflet 8' | |
5. Gemshorn 8' | |
6. Salicjonał 8' | |
7. Oktawa 4' | |
8. Fugara 4' | |
9. Kwinta 2 2/3' | |
10. Kornet 2' [2-4x] |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 14:06:27