W latach 2018–2021 instrument przeszedł częściową przebudowę wraz z remontem generalnym wg ogólnej koncepcji miejscowego organisty Mariusza Rysia. Prace obejmowały m.in. poszerzenie chóru muzycznego, przebudowę szafy, czyszczenie piszczałek, intonację, strojenie oraz modernizację stołu gry. Były one możliwe dzięki pozyskaniu środków z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt architektoniczny szafy organowej autorstwa artysty plastyk Elżbiety Graboś, która również wykonała jej malowanie oraz ornamenty. Szafa w kolorze czerwieni alizarynowej nawiązuje do barwy sukni Matki Bożej Dzikowskiej i obrusu na cudownym obrazie w sanktuarium. Wykonawcą szafy był zakład stolarski Jana Kopcia z Dymitrowa Dużego w gminie Baranów Sandomierski, zaś prace organmistrzowskie przeprowadziła firma Grzegorza Stawowego z Woli Baranowskiej. Stół gry wyposażono system sterowania i Setzer wykonany przez Jerzego Ordona z Krakowa. Dodano nowe głosy: Krumhorn 8’ w manuale III, Vox coelestis 8’ w manuale II oraz Bourdon 16’ w manuale I w miejsce Kwintadeny 16’. Zmieniono ustawienie stołu gry w celu polepszenia warunków odsłuchu. Grający siedzi plecami do prezbiterium. Sekcja manuału III znajduje się w pozytywie na balustradzie chóru muzycznego.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Rurflet 8’ | 1. Kwintadena 8’ | 1. Pryncypałbas 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Salicet 8’ | 2. Flet kryty 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Gemshorn 8’ | 3. Vox coelestis 8’ | 3. Rurflet 4’ | 3. Oktawbas 8’ |
4. Oktawa 4’ | 4. Pryncypał 4’ | 4. Pryncypał 2’ | 4. Fletbas 8’ |
5. Bachflet 4’ | 5. Szpicflet 4’ | 5. Kwinta 1 1/3’ | 5. Chorałbas 4’ |
6. Rurnasard 2 2/3’ | 6. Oktawa 2’ | 6. Cymbel 3 x | 6. Mixturbas 4x |
7. Flet leśny 2’ | 7. Sesquialtera 2 x | 7. Krumhorn 8' | 7. Fagot 16’ |
8. Mixtura 5-6 x | 8. Acuta 4 x | 8. Trompet 8’ * | |
9. Trompet 8’ | 9. Obój 8’ |
Oględziny własne
Zdjęcie prospektu przed remontem: Jakub Garbacz
Ostatnia modyfikacja: 2022-05-23 12:33:12