Kościół Chrystusa Króla został zbudowany w 1930 roku według projektu Stefana Cybichowskiego, wybitnego architekta XX-lecia międzywojennego. Świątynia utrzymana jest w stylu modernistycznym z wyraźnymi inspiracjami neoklasycyzmem. Jest zdolna pomieścić ponad 6000 osób. Do dzisiaj jest to największa budowla sakralna diecezji kaliskiej i jedna z większych w Wielkopolsce.
Pierwszym instrumentem w tej świątyni była fisharmonia. Planem parafii było sprowadzenie organów z terenów tzw. Ziem Odzyskanych, jednak plan ten nie powiódł się i parafia postanowiła zbudować nowe organy.
Firmę Stefana Krukowskiego wybrano po konsultacji miejscowego organisty Lucjana Kunza z Józefem Bachem, organmistrzem z Rychtala. Instrument zaprojektował Kunz we współpracy z Markiem Kwiekiem, dyrektorem Państwowych Zakładów Akustycznych w Zielonej Górze. Nie zachowała się jednak ich planowana dyspozycja, za to znana jest propozycja dyspozycji autorstwa Józefa Bacha, która z pewnością jest zbliżona do zamierzeń budowniczego. Prezentuje się ona następująco:
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Pryncypał 16' | Bordun 16' | Quintatön 16' | Untersatz 32' |
Pryncypał 8' | Geigenprincipal 8' | Gemshorn 8' | Prinzipal Bass 16' |
Gamba 8' | Doppelflöte 8' | Gedeckt 8' | Violon Bass 16' |
Tibia 8' | Konzertflöte 8' | Aeoline 8' | Subbass 16' |
Rohrflöte 8' | Salicional 8' | Vox-Coelestis 8' | Zartbass 16' |
Dolce 8' | Viola 8' | Hohlfloete 8' | Quintbass 10 2/3' |
Oktave 4' | Principal 4' | Prestant 4' | Oktavbass 8' |
Blockflöte 4' | Rohrgedackt 4' | Flaute dolce 4' | Cello 8' |
Gedeckt 4' | Gemshorn 4' | Nasard 2 2/3' | Bassflöte 4' |
Quinte 2 2/3' | Gemshornquinte 2 2/3' | Nachthorn 2' | Choralbass 4' |
Oktave 2' | Superoctave 2' | Terzflöte 1 3/5' | Rauschpfeife 3 fach |
Waldflöte 2' | Flageolett 1' | Sifflöte 1' | Posaune 16' |
Kornet 5 fach | Terz Zimbel 3 fach | Zimbel 3 fach | Horn 8' |
Mixtur 1 1/3' | Scharf 4 fach | Voxhomana 8' | |
Trompete 8' | Clarinette 8' | ||
Bombarde 16' | Oboe 8' | ||
Kopfregal 4' |
10 grudnia 1947 r. zawarta została umowa, zgodnie z którą Stefan Krukowski miał wykonać instrument o 60 głosach. W związku z niekorzystnymi warunkami ekonomicznymi (inflacja) i na dodatek niezbyt dokładnie sprecyzowaną umową (nieokreślony termin oddania organów do użytku) zawartą pomiędzy parafią a firmą organmistrzowską powstał konflikt między tymi dwoma stronami, które wzajemnie obwiniały się o nieprzestrzeganie warunków. Do 1950 r. wykonano szafę organową oraz dostarczono 17 głosów. W czasie budowy w 1953 r. zawarta została druga umowa, zgodnie z którą Krukowski zobowiązał się do oddania do użytku 22 głosów (16 w manuale i 6 w pedale). W tej formie organy istnieją do dnia dzisiejszego. W 2017 roku miała miejsce wymiana mieszków rejestrowych. W grudniu 2018 roku remontu organów podjęli się Arkadiusz Popławski i Jarosław Błauta w ramach działalności firmy mgr Arkadiusz Popławski "Vox coelestis" Organmistrzostwo Działalność Artystyczna. Zakres prac obejmował uruchomienie, nastrojenie i częściowo korektę intonacji wszystkich głosów, doprowadzenie instrumentu do stanu pełnej używalności, co stanowi pierwszy etap planowanych prac remontowych.
Skala manuału: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 16' | 1. Contrabas 32' |
2. Berdun 16' | 2. Pryncy,Bas 16' |
3. Pryncypał 8' | 3. Subbas 16' |
4. Kryty 8' | 4. Kwintbas 10 1/5' |
5. Fugara 8' | 5. Oktawbas 8' |
6. Salcjonał 8' | 6. Puzon 16' |
7. Gemshorn 8' | |
8. Pertunal 8' | |
9. Oktawa 4' | |
10. Flet 4' | |
11. Kwinta 2 2/3' | |
12. Sup. Okt. 2' | |
13. Tercja 1 1/3' | |
14. Kornet 5rz | |
15. Mikstura 5rz | |
16. Tremba 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-07-28 09:40:15
Oj z tą dyspozycją Kwieka i Bacha bym nie szalał... Kwiek to naprawdę był szarlatan w dziedzinie dyspozycji organów.