Kościół Chrystusa Króla Jarocin (wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Kościół Chrystusa Króla został zbudowany w 1930 roku według projektu Stefana Cybichowskiego, wybitnego architekta XX-lecia międzywojennego. Świątynia utrzymana jest w stylu modernistycznym z wyraźnymi inspiracjami neoklasycyzmem. Jest zdolna pomieścić ponad 6000 osób. Do dzisiaj jest to największa budowla sakralna diecezji kaliskiej i jedna z większych w Wielkopolsce.

Pierwszym instrumentem w tej świątyni była fisharmonia. Planem parafii było sprowadzenie organów z terenów tzw. Ziem Odzyskanych, jednak plan ten nie powiódł się i parafia postanowiła zbudować nowe organy.

Firmę Stefana Krukowskiego wybrano po konsultacji miejscowego organisty Lucjana Kunza z Józefem Bachem, organmistrzem z Rychtala. Instrument zaprojektował Kunz we współpracy z Markiem Kwiekiem, dyrektorem Państwowych Zakładów Akustycznych w Zielonej Górze. Nie zachowała się jednak ich planowana dyspozycja, za to znana jest propozycja dyspozycji autorstwa Józefa Bacha, która z pewnością jest zbliżona do zamierzeń budowniczego. Prezentuje się ona następująco:

Manuał I Manuał II Manuał III Pedał
Pryncypał 16' Bordun 16' Quintatön 16' Untersatz 32'
Pryncypał 8' Geigenprincipal 8' Gemshorn 8' Prinzipal Bass 16'
Gamba 8' Doppelflöte 8' Gedeckt 8' Violon Bass 16'
Tibia 8' Konzertflöte 8' Aeoline 8' Subbass 16'
Rohrflöte 8' Salicional 8' Vox-Coelestis 8'    Zartbass 16'
Dolce 8' Viola 8' Hohlfloete 8' Quintbass 10 2/3'
Oktave 4' Principal 4' Prestant 4' Oktavbass 8'
Blockflöte 4' Rohrgedackt 4' Flaute dolce 4' Cello 8'
Gedeckt 4' Gemshorn 4' Nasard 2 2/3' Bassflöte 4'
Quinte 2 2/3' Gemshornquinte 2 2/3'    Nachthorn 2' Choralbass 4'
Oktave 2' Superoctave 2' Terzflöte 1 3/5' Rauschpfeife 3 fach
Waldflöte 2' Flageolett 1' Sifflöte 1' Posaune 16'
Kornet 5 fach Terz Zimbel 3 fach Zimbel 3 fach Horn 8'
Mixtur 1 1/3' Scharf 4 fach Voxhomana 8'  
Trompete 8' Clarinette 8'    
Bombarde 16'    Oboe 8'    
Kopfregal 4'      

 

10 grudnia 1947 r. zawarta została umowa, zgodnie z którą Stefan Krukowski miał wykonać instrument o 60 głosach. W związku z niekorzystnymi warunkami ekonomicznymi (inflacja) i na dodatek niezbyt dokładnie sprecyzowaną umową (nieokreślony termin oddania organów do użytku) zawartą pomiędzy parafią a firmą organmistrzowską powstał konflikt między tymi dwoma stronami, które wzajemnie obwiniały się o nieprzestrzeganie warunków. Do 1950 r. wykonano szafę organową oraz dostarczono 17 głosów. W czasie budowy w 1953 r. zawarta została druga umowa, zgodnie z którą Krukowski zobowiązał się do oddania do użytku 22 głosów (16 w manuale i 6 w pedale). W tej formie organy istnieją do dnia dzisiejszego. W 2017 roku miała miejsce wymiana mieszków rejestrowych. W grudniu 2018 roku remontu organów podjęli się Arkadiusz Popławski i Jarosław Błauta w ramach działalności firmy mgr Arkadiusz Popławski "Vox coelestis" Organmistrzostwo Działalność Artystyczna. Zakres prac obejmował uruchomienie, nastrojenie i częściowo korektę intonacji wszystkich głosów, doprowadzenie instrumentu do stanu pełnej używalności, co stanowi pierwszy etap planowanych prac remontowych.

Skala manuału: C-a3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Stefan Krukowski
Rok zakończenia budowy
1954
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
22
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Pryncypał 16'1. Contrabas 32'
2. Berdun 16'2. Pryncy,Bas 16'
3. Pryncypał 8'3. Subbas 16'
4. Kryty 8'4. Kwintbas 10 1/5'
5. Fugara 8'5. Oktawbas 8'
6. Salcjonał 8'6. Puzon 16'
7. Gemshorn 8'
8. Pertunal 8'
9. Oktawa 4'
10. Flet 4'
11. Kwinta 2 2/3'
12. Sup. Okt. 2'
13. Tercja 1 1/3'
14. Kornet 5rz
15. Mikstura 5rz
16. Tremba 8'
Pomoce
Piano, Forte, Tutti
Super I
Pedał Koppel
Crescendo
Stół gry

Stół gry

Klawiatura pedałowa

Klawiatura pedałowa

Zbliżenie fragmentu prospektu

Zbliżenie fragmentu prospektu






Źródło
Autopsja
Kroniki parafialne
ks. Antoni Pietrzyk MSF, Działalność organmistrzowska Stanisława i Stefana Krukowskich, Lublin 1988 (praca doktorska)
Autor
Tymoteusz Ekert


Ostatnia modyfikacja: 2021-07-28 09:40:15


adam.bigosinski
adam.bigosinski 2021-07-28 20:57:47 Edytowany
Oj z tą dyspozycją Kwieka i Bacha bym nie szalał... Kwiek to naprawdę był szarlatan w dziedzinie dyspozycji organów.