Kościół św. Marii Magdaleny (nowy) Rabka-Zdrój (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy dla tutejszego kościoła zostały zbudowane przez fabrykę braci Rieger z Jägerndorf w roku 1908 (opus 1467). Zachowała się sygnatura na wiatromierzu. Pierowtnie instrument składał się z jednej szafy oraz miał trakturę pneumatyczną.

W roku 1954 Wacław Biernacki dokonał przebudowy instrumentu:

  • trakturę zmienino na elektropneumatyczną,
  • zainstalowano nowy stół gry,
  • szafa organowa została rozdzielona na dwie części.

W latach 80. XX w. Marian Słowik i Jan Bryl dodali lub zmienili dwa głosy.W roku 1997 Andrzej Guziak przeprowadził remont instrumentu. Do ok. 2006 r. dyspozycja wyglądała następująco:

Manuał I Manuał II Pedał
Pryncypał 8' Pryncypał 8' Violon 16'
Bourdon 16' Flet harm 8' Subbas 16'
Gamba 8' Aeolina 8' Oktawbas 8'
Holflet 8' Sifflet 1' Cello 8'
Salicet 8' Amabilis 8' Róg nocny 4'
Gedekt 8' Praestant 4' Puzon 16'
Trawersfl. 4' Fugara 4'  
Oktawa 4' Rurflet 4'  
Pikolo 2' Nasard 2 2/3'     
Mixtura 4ch. Flageolet 2'  
Trompet 8' Tercja 1 3/5'  
Sesquialtera 2ch    Cymbel 3ch.  

Połączenia: II-I, II-P, I-P, Super II, Super II-I, Subo II-I
Tremolo, Dzwonki, automat pedału, żaluzja manuału II, crescendo, włącznik głosów językowych
Stałe kombinacje: P, F, T
Dwie wolne kombinacje

Kolejną rozbudowę instrumentu przeprowadził Andrzej Guziak w latach 2006-2008. Dokonano wtedy:

  • remontu, dostosowania oraz montażu sprowadzonego używanego stołu gry firmy L. Eisenschmid & Sohn z 1954 roku,
  • demontażu stołu gry Wacława Biernackiego, który do dziś znaduje się na chórze,
  • rozbudowy instrumentu o manuał III,
  • usunięcia elektryki z dolnej części lewej szafy,
  • umieszczenia w wolnym miejscu wiatrownicy w kształcie litery "L" należącej do manuału III
  • usprawnienia mechanizmu żaluzji,
  • przekształcenia głosu Sesqiualtera 2ch w dwa głosy: Tercja 1 3/5 i Kwinta 1 1/3',
  • przeniesienia piszczałek z głosu Sifflet 1' do głosów Kwinta 1 1/3' oraz Cymbel 3x celem uzupełnienia braków.

Instrument jest w bardzo dobrym stanie technicznym dzięki opiece miejscowego organisty oraz Andrzeja Guziaka. 

Organy zasilane dmuchawą elektryczną umieszczoną na strychu kościoła. Zachowane dźwignie do kalikowania wbudowane są w prawą szafę organową.

Instrument składa się z dwóch symetrycznych szaf organowych rozlokowanych po bokach chóru. Wolnostojący stół gry ustawiony jest pośrodku chóru muzycznego; grający siedzi twarzą do prezbiterium.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1


Budowniczy
Rieger
Opus
1467
Rok zakończenia budowy
1908
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
31
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Burdon 16'1. Flet 8'1. Obój 8'1. Subbas 16'
2. Pryncypał 8'2. Pryncypał 4'2. Pryncypał sm. 8'2. Violon 16'
3. Gamba 8'3. Rurflet 4'3. Flet harm. 8'3. Oktawbas 8'
4. Salicet 8'4. Oktawa 2'4. Gedakt 8'4. Cello 8'
5. Holflet 8'5. Tercja 1 3/5'5. Eolina 8'5. Nachthorn 4'
6. Oktawa 4'6. Kwinta 1 1/3'6. Fugara 4'6. Puzon 16'
7. Traversflet 4'7. Cymbel 3x7. Nasard 2 2/3'
8. Kwinta 2 2/3'
9. Picolo 2'
10. Mixtura 4x
11. Trąbka 8
Pomoce
Połączenia: III-II, III-I, II-I, III-P, II-P, I-P
Tutti
3 wolne kombinacje
Crescendo
Żaluzja manuału II
Tremolo manuału II
Tremolo manuału III
Włącznik głosów językowych
Aut. Piano p. an
Man 16' ab
Fr. Ped an
Gen. Kopp
Dzwonki (M I c1-c3)
Stół gry

Stół gry

Wskaźnik crescenda

Wskaźnik crescenda

Dźwignia do kalikowania

Dźwignia do kalikowania

Stary stół gry

Stary stół gry






Źródło
Oględziny własne 15.08.2016
Rozmowa z organistą
Daty remontów pochodzą z książki: K. Kowalczyk, Rabczańskie drzewiej, czyli 450 lat parafialnej historii (nadesłał Piotr Matoga)
Autor
Paweł Pajor


Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 22:18:46