W obecnej szafie organowej pierwotnie znajdował się instrument zbudowany przez Carla lub Adolfa Volkmanna. Był to ok. 25-głosowy instrument o trakturze mechanicznej. Z tego instrumentu zachowała się szafa organowa oraz część głosów. Był to prawdopodobnie instrument posiadający dwa manuały i pedał. Wewnątrz szafy organowej można zauważyć otwory po cięgłach rejestrowych.
Obecny instrument to dzieło firmy Martin Binder & Sohn z Regensburga, opus 170. Został on w późniejszych latach rozbudowany i nieco zmodyfikowany. Wątpliwej urody kontuar jest nieoryginalny, wykonany prawdopodobnie w latach 70. Niestety układ rejestrów w kontuarze jest bardzo chaotyczny: dobudowane rejestry znajdują się w nieintuicyjnych miejscach. Przykładowo rejestry Miksturbas 3 ch. z pedału i Nasard 2 2/3' z manuału III znajdują się po lewej stronie klawiatur, mimo, że cała reszta rejestrów tych sekcji znajduje się po prawej stronie. Deska rejestrowa z oryginalnego kontuaru znajduje się w Muzeum Organów w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Sekcja manuału III znajduje się w żaluzji. Dodatkowo w żaluzji znajdują się dwa głosy sekcji pedału: Burdonbas 16' i Cello 8'. Połączenie Super II/I zostało dobudowane później. Prawdopodobnie w tym samym czasie została powiększona skala manuałów do a3 (pierwotnie do g3). Skala pedału to C-f1. Dmuchawa znajduje się na strychu kościoła. Zasila trzy miechy pływakowe: pierwszy obsługuje sekcje manuału I i pedału, kolejne dwa sekcje pozostałych manuałów. Pierwotnie organy zasilał jeden miech, stąd prawdopodobnie organy nie posiadały mechanizmu tremolo. Prawdopodobnie wykonawcą rozbudowy instrumentu był Zdzisław Zasada.
Kontuar nadaje się do remontu. Poza tym stan organów jest dobry.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Pryncypał 16' | 1. Bourdon 16' | 1. Gedakt 16' | 1. Pryncypałbas 16' |
2. Bourdon 16' | 2. Pryncypał fletowy 8' | 2. Pryncypał skrzypcowy 8' | 2. Violon 16' |
3. Pryncypał 8' | 3. Salicet 8' | 3. Amabilis 8' | 3. Subbas 16' |
4. Gamba 8' | 4. Gedakt 8' | 4. Gedakt 8' | 4. Bourdonbas 16' |
5. Gemshorn 8' | 5. Dolce 8' | 5. Aeolina 8' | 5. Kwintbas 10 2/3' |
6. Hohflet 8' | 6. Pryncypał skrzypcowy 4' | 6. Vox coelestis 8' | 6. Oktawbas 8' |
7. Bourdon 8' | 7. Bachflet 4' *** | 7. Trawersflet 4' | 7. Cello 8' |
8. Oktawa 4' | 8. Flautino 2' | 8. Viola 4' | 8. Oktawbas 4' |
9. Szpicflet 4' | 9. Kwintflet 1 1/3' * | 9. Nasard 2 2/3' ** | 9. Miksturbas 3 ch. * |
10. Rurflet 4' | 10. Kornetino 2 ch. | 10. Piccolo 2' | 10. Puzon 16' |
11. Fugara 4' * | 11. Klarnet 8' | 11. Tercflet 1 3/5' ** | 11. Trompet 8' |
12. Kwinta 2 2/3' | 12. Obój 8' | ||
13. Oktawa 2' | |||
14. Kornet 5 ch. | |||
15. Mikstura 5 ch. | |||
16. Mikstura 3 ch. *** | |||
17. Trompet 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-30 18:40:41
Na miejscu mixtury3x w lM był głos językowy Clairon 4' napisy na spodzie piszczalnika i w komorze rejestrowej.Oktawbas 4' i mixtura 3x w pedale są to glosy dobudowane nie oryginalne.