Kościół Przemienienia Pańskiego Łódź (łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został wybudowany w 1960 r. przez Stefana Truszczyńskiego. Wcześniej do gry przez długie lata służyła jedynie fisharmonia, która do dziś stoi na chórze. W latach 70. dokonano zmian w dyspozycji: W pedale w miejsce Nasardu 6 2/3' wstawiono miksturę, a w manuale I zamiast Doppelfletu 8' Cymbały. Dobudowno wtedy także ksylofon, tremolo manuału I oraz dzwony w pedałe. W 2005 r. Jacek Kasprowicz z Łodzi dokonał niezbędnych napraw i wymienił silnik w dmuchawie. Instrument pozostawił w pełni sprawny. Przez kolejne lata stan organów powoli się pogarszał, głównie ze względu na obecność drewnojadów. W 2021 r. staraniem organisty Damiana Skierczyńskiego podjęło decyzję o wymianie dmuchawy, gdyż istniejąca mieściła się w wieży kościoła i zimą pobierała znacznie chłodniejsze powietrze niż w świątyni, więc zaplanowano jej przeniesienie na chór muzyczny wraz z wykonaniem nowego kanału. W 2024 r. do prac przystąpił Michał Daleszczyk z Moszczenicy koło Piotrkowa Trybunalskiego z zamiarem przywrócenia instrumentu do pełnej sprawności. Rozszerzeono ich zakres o czyszczenie całych organów, zabezpieczenie przed dalszym działaniem szkodników i konieczne naprawy. Prace w dużej mierze nie zostały jeszcze wykonane, a sama ich jakość niestety pozostawia wiele do życzenia. Obecnie instrument jest sprawny jedynie w ograniczonym zakresie.


Budowniczy
Stefan Truszczyński
Rok zakończenia budowy
1960
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
31  (26)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 16`1. Kryty 16`1. Kontrabas 16'
2. Pryncypał 8`2. Pryncypał włoski 82. Wiolonbas 16'
3. Konc.flet 8`3. Bourdon 8` 23. Subbas 16`
4. Cymbały 3 ch14. Salicet 8`4. Prync.bas 8` 4
5. Gamba 8`5. Vox coel. 8`5. Czello 8` 5
6. Dolce 8`6. Prync.skrz. 4`6. Fletbas 8` 6
7. Oktawa 4`7. Blokflet 4`7. Mikstura magna 4 ch1
8. Rurflet 4`8. Nasard 2 2/3`8. Puzon 16`
9. Mixtura 4ch.9. Róg nocny 2`
10. Trompet 8`10. Tercja 1 3/5`
Dzwony111. Picolo 1`
12. Kornet 4ch.3
13. Obój 8`
Ksylofon1
Pomoce
Połączenia: Man II-I`, Super I`, Super II-I` (kompletne), Subokt II-I`, Super II` (kompletne), Man.I do ped., Man.II do ped.
Urządzenia dodatkowe: Wył. aut. ped., Wł. wol. komb., Wył, rej., Crescendo-Decrescendo, Echo-Zaluzje [manuału II], Słowik, Wł. gł. jęz., Tremolo I.M., Tremolo M.II`, Włącz. wol. komb. bez kasow., Włącz.Cresc. bez kasow.
Rejestry zbiorowe, Piano, M. Forte, Forte, Tutti, Tutti z połącz.
Przypisy
1) głos nieoryginalny
2) ekstensja głosu Kryty 16'
3) włącza Blokflet 4', Nasard 2 2/3, Róg nocny 2' i Tercję 1 1/3
4) ekstensja głosu Kontrabas 16'
5) ekstensja głosu Wiolonbas 16'
6) ekstensja głosu Subbas 16'
Stół gry

Stół gry

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału II

Piszczałki sekcji manuału II

Piszczałki sekcji pedału

Piszczałki sekcji pedału

Ksylofon

Ksylofon

Słowik

Słowik






Źródło

Oględziny własne, rozmowa z parafianami 

Autor
Karol Wiechno


Ostatnia modyfikacja: 2025-10-24 17:53:42

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów