Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe Łódź (łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Innowacyjny projekt budowy organów w Filharmonii Łódzkiej został przygotowany przez prof. Ludgera Lohmanna, wybitnego organistę i profesora Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie. Polegał on na zbudowaniu dwóch niezależnych od siebie instrumentów, barokowego oraz romantycznego (symfonicznego) z odmiennymi dyspozycjami, rozwiązaniami technicznymi, a także strojem. Koncepcja ta umożliwia organistom stylowe granie muzyki danych epok z jak największą wiernością oryginałowi.

Organy barokowe Filharmonii Łódzkiej to instrument nawiązujący konstrukcją wewnętrzną do organów jednych z najwybitniejszych niemieckich organmistrzów okresu baroku: Gottfrieda Silbermanna oraz jego ucznia Zachariasa Hildebrandta. Instrument został zbudowany w warsztacie Christiana Wegscheidera w Dreźnie; liczy 1600 piszczałek oraz trakturę mechaniczną z wiatrownicami klapowo-zasuwowymi. Dmuchawa elektryczna zasila powietrzem trzy miechy klinowe. Stół gry znajduje się na emporze nad sceną.

Poprzez zastosowanie stroju a1=415 Hz, czyli o pół tonu niżej, niż współcześnie, organy są dostosowane do współpracy z instrumentami dawnymi. Parametry brzmieniowe pomagają także w stylowej interpretacji dzieł organowych powstałych od epoki baroku aż do wczesnego romantyzmu.

Instrument barokowy zajmuje środkową część empory nad sceną i jest „otoczony” przez instrument symfoniczny. Po raz pierwszy został zaprezentowany publiczności 11 kwietnia 2014 roku.

Skala manuałów: CD-d3; skala pedału: CD-d1.


Budowniczy
Christian Wegscheider
Opus
93
Rok zakończenia budowy
2014
Liczba głosów
37
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Hauptwerk Oberwerk 
1. Principal. 16 Fuß.1. Quintadena. 16 Fuß.1. Groß Untersatz. 32 Fuß.
2. Octava. 8 Fuß.2. Principal. 8 Fuß.2. Principal Bass. 16 Fuß.
3. Spitz. Flöthe. 8 Fuß.3. Viola di Gamba 8 Fuß.3. Octav Bass. 8 Fuß.
4. Rohr. Flöthe. 8 Fuß.4. Gedackt. 8 Fuß.4. Violon Bass. 8 Fuß.
5. Octava. 4 Fuß.5. Quintadena. 8 Fuß.5. Octav Bass. 4 Fuß.
6. Spitz. Flöthe. 4 Fuß.6. Octava. 4 Fuß.6. Posaunen Bass. 16 Fuß.
7. Quinta. 3 Fuß.7. Fugara. 4 Fuß.7. Trompeten Bass. 8 Fuß
8. Octava. 2 Fuß.8. Rohr. Flöthe. 4 Fuß.8. Clarinen Bass. 4 Fuß.
9. Tertia. 1 3/5 Fuß.9. Nasat. 3 Fuß.
10. Mixtur. 4 Fach.10. Octava. 2 Fuß.
11. Cornett.11. Gemshorn. 2 Fuß.
12. Cimbel. 3 Fach.12. Tertia. [4/5-]1 3/5 Fuß.
13. Fagott. 16 Fuß.13. Sufflet. 1 Fuß.
14. Trompete. 8 Fuß.14. Mixtur. 3 Fach.
15. Vox Humana 8 Fuß.
Pomoce
[Manual-Koppel] (system szufladkowy)
Bass Ventil. (Pedal Koppel)
Tremulant. (manuał II)
Schwebung. (manuał II)
Stół gry

Stół gry

Miechy klinowe

Miechy klinowe






Źródło

Oględziny własne
Strony internetowe: http://filharmonia.lodz.pl oraz http://organy.lodz.pl

Autor
Daniel Strządała


Ostatnia modyfikacja: 2024-02-15 15:21:56

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – pozytyw (Łódź) - 5 głosów