W 1691 r. do kaplicy darowano pozytyw szkatulny, przy akompaniamencie którego miały być śpiewane godzinki o Niepokalanym Poczęciu NMP. Instrument ten istniał jeszcze w 1792 r. Późniejsza wzmianka o organach, pochodząca z 1843 r., dotyczy już chyba innego, większego obiektu, który uległ zniszczeniu podczas pożaru w 1850 r.
Około 1876 r. powstał nowy instrument. Wiadomo bowiem, że z tego właśnie roku pochodzi drewniany chór muzyczny, do którego dopasowany jest neogotycki prospekt organowy. Te nieznane bliżej organy są wzmiankowane w 1922 r.
W 1937 r. firma Wacława Biernackiego z Warszawy wybudowała w kaplicy nowy instrument, umieszczony za XIX-wiecznym prospektem, pełniącym odtąd wyłącznie funkcję dekoracyjną. Cały aparat brzmieniowy organów został zamknięty w szafie ekspresyjnej, której żaluzje znajdują się bezpośrednio za prospektem.
Propozycja firmy Biernackiego z 1946 r., dotycząca powiększenia instrumentu o cztery głosy, nie została przyjęta. Zgodzono się tylko na strojenie.
W 1970 r. pojawił się kuriozalny pomysł przeniesienia organów do przeciwległej kaplicy Męki Pańskiej, by na ich miejscu ustawić budowany wtedy instrument firmy Józefa Sobiechowskiego z Bydgoszczy. Na szczęście plan ten został skrytykowany i nie doczekał się realizacji. Ostatecznie organy Sobiechowskiego ustawiono w kaplicy Męki Pańskiej, a te z kaplicy Matki Bożej Bolesnej postanowiono wyremontować (remont miał miejsce w 1975 r.).
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncyp. 8' * | 1. Gedeckt 8' | 1. Subbas 16' |
2. Holflet 8' | 2. Aeolina 8' | |
3. Salicet 8' | 3. Flet 4' | |
4. Oktawa 4' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:16:08