Instrument został zbudowany na początku XX w. przez renomowaną angielską firmę Brindley & Foster z Sheffield. Ma on trakturę mechaniczną dla sekcji manuałowych i pneumatyczną dla sekcji pedału. Pierwotnie liczył 14 realnych głosów. Jest to typowy przykład instrumentu angielskiego kręgu budownictwa organowego okresu romantyzmu, zarówno w kontekście konstrukcji, rozwiązań technicznych jak i dyspozycji oraz brzmienia. Został sprowadzony z kościoła w miejscowości Bromley Cross w Anglii, który wyburzono, do kościoła św. Mikołaja w Lublinie w celu zastąpienia istniejącego tam, zniszczonego przez drewnojady i zalanego częściowo przez wodę podczas gaszenia pożaru strychu kościoła w latach 70. XX w. i z poważnie zużytymi elementami elektryki trakturowej instrumentu Wacława Biernackiego z 1959 r., którego nadające się do użytku elementy przekazano do wykorzystania do parafii Jednorożec (woj. mazowieckie). Dyspozycja tych organów była następująca:
Manuał I (C–a3) | Manuał II (C–a3) | Pedał (C–f1) |
Pryncypał 8’ | Holflet 8’ | Subbas 16’ |
Bourdon 8’ | Salicet 8’ | Fletbas 8’ |
Oktawa 4’ | Bachflet 4’ | |
Rurflet 4’ | Pikolo 2’ | |
Mixtura 3 ch. | Sesqui altera 2 ch. |
Połączenia: II–I, Super II–I, Subo II–I, Super II, I–P, II–P
Urządzenia dodatkowe: tremolo manuału II, automat pedału, wolna kombinacja, crescendo
Stałe kombinacje: Piano, Forte, Tutti
Podczas typowych acz głębokich prac renowacyjno-montażowych wykonano m.in. nową szafę organową (za wyjątkiem ściany prospektowej, która pozostała oryginalna), dokonano przeniesień kilku głosów pomiędzy sekcjami. oraz w ramach oryginalnej wiatrownicy dodano jeden głos do sekcji Great. Wykonano nowe wiatrownice dla głosów sekcji pedału i na nowo zaaranżowano przebieg traktury pneumatycznej do tych wiatrownic. Zainstalowano również nową dmuchawę. Pracę przeprowadziła firma Krzysztofa Deszczaka z Lublina.
System powietrzny stanowi miech magazynowy dwufałdowy zasilany dmuchawą elektryczną. Stół gry wbudowany jest w przednią ścianę szafy organowej.
Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Great | Swell | |
1. Open diapason 8 ft | 1. Geigen principal 8 ft | 1. Subbass 16 ft |
2. Claribell 8 ft | 2. Lieblich gedackt 8 ft | 2. Flute bass 8 ft |
3. Dulciana 8 ft | 3. Viole d’amour 8 ft | |
4. Principal 4 ft | 4. Voix celestes 8 ft | |
5. Mixture 3 rks | 5. Harmonic flute 4 ft | |
6. Horn 8 | 6. Fifteenth 2 ft | |
7. Hautboy 8 ft |
Zdjęcia poprzednich organów: Paweł Pasternak
Ostatnia modyfikacja: 2025-08-31 14:33:40