Kosztorys na organy został sporządzony 28 grudnia 1958 roku. Niestety nie zachował się w archiwum firmy ani kurii diecezjalnej. 15 lutego 1960 r. ks. proboszcz Leonard Perkowski poinformował kurię o zamiarze budowy instrumentu i powierzenia jej firmie Kamińskich. Proboszcza w decyzji wsparł organista katedralny Zygfryd Koryczan, który napisał do kurii następujące słowa: Oceniając jakość wykonanych przed dwoma laty organów przez firmę Z. Kamińskiego z Warszawy w dwu parafiach diecezji sandomierskiej, oraz znając warunki na jakie godzi się wymieniona firma przy wykonaniu organów w parafii Imielnica, sądzę że Ks. Proboszcz Dr. L. Perkowski uczynił dobry wybór. Ponadto porównując kosztorys tej firmy z kosztorysami innych firm uważam go za najkorzystniejszy. W ślad za tym dzień później kuria wydała zgodę na rozpoczęcie budowy. Do czasu wizytacji biskupiej, która miała miejsce w dniach 9-10 lipca 1960 r., na chórze zainstalowano ⅔ organów, które już grają, brakuje piszczałek do II manuału z wyjątkiem pryncypału oraz mixtury 5-chórowej w I manuale. 5 października tego samego roku do organów dostarczono dwie wiatrownice. W 1962 r. nastąpiła zmiana na stanowisku proboszcza. Do tego czasu przybyła jeszcze sekcja pedału, dla reszty był przygotowany drugi miech i druga wiatrownia, ale jeszcze dotąd niewłączone. Być może sekcję pedału dobudowano w 1961 roku, z tego roku pochodzi bowiem rachunek sugerujący znaczny zakres prac. Ks. Perkowskiego zastąpił ks. Marian Batogowski. Współpracował on już z firmą Kamińskich wcześniej w Janowcu Kościelnym, gdzie zamówił u niej organy. Zapewne również dzięki temu budowa była kontynuowana i ukończono ją w 1963 r. Przez wiele lat instrument był regularnie przeglądany i strojony dzięki dbałości kolejnego proboszcza, ks. Jana Gołaszewskiego, który wśród swoich licznych funkcji sprawował również urząd dyrektora Diecezjalnego Studium Organistowskiego. Takie prace miały miejsce m.in. w latach: 1973, 1979, 1984 i 1989. W 2016 r. remont przeprowadził Krzysztof Grygowicz z Janówka.
Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący; grający siedzi prawym bokiem do prezbiterium.
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Pryncyp. fl. 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Rurflet 8’ | 2. Burdon 8’ | 2. Kwintbas 10 2/3’ |
3. Flet harm. 8’ | 3. Kwintadena 8’ | 3. Oktawbas 8’ |
4. Salicet 8’ | 4. Gemshorn 4’ | 4. Fletbas 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Blokflet 2’ | 5. Dolkan 4’ |
6. Gedekt 4’ | 6. Tercja 1 3/5’ | |
7. Oktawa 2’ | 7. Kwinta 1 1/3’ | |
8. Mixtura 5ch. | 8. Harm. aet. 3ch. |
P. Pasternak, Fabryka głosów. Stuletnie dzieje warszawskiej firmy organmistrzowskiej Kamińskich, Tarnów 2024 (tam też szczegółowa bibliografia)
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-17 11:49:33