Organy zbudowała firma Wilhelma Sauera w 1907 r. dla kościoła ewangelickiego w Żarach. Instrumentem w latach 20. opiekował się warsztat Gustava Heinzego, dokonując jego rozbudowy. II wojna światowa przerwała rozbudowę instrumentu. W 1951 r. trafił on do katedry płockiej. Instrument został przniesiony z Żar przez pracownię organmistrzowską Wacława Biernackiego, który wykonał większość elementów na nowo.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał |
---|---|---|---|---|
* | ||||
1. Trompet 8’ | 1. Kwintaton 16’ | 1. Gedekt 16’ | 1. Gedekt 8’ | 1. Trompet 8’ |
2. Kornet 5x | 2. Pryncypał 8’ | 2. Pryncypał 8’ | 2. Rurflet 4’ | 2. Puzon 16’ |
3. Mixtura 4x | 3. Salicet 8’ | 3. Burdon 8’ | 3. Pryncypał 2’ | 3. Mixtura 4x |
4. Pikolo 1’ | 4. Flet odkryty 8’ | 4. Kwintaton 8’ | 4. Kwinta 1 1/3’ | 4. Flet 2’ |
5. Kwinta 1 1/3’ | 5. Gedekt 8’ | 5. Flet harm. 8’ | 5. Tercja 1 3/5’ | 5. Oktawa 4’ |
6. Flet 2’ | 6. Oktawa 4’ | 6. Aeolina 8’ | 6. Mixtura 3X | 6. Fletbas 4’ |
7. Superoktawa 2’ | 7. Kwintaton 4’ | 7. Vox Celest. 8’ | 7. Cymbel 3X | 7. Tercbas 6 2/5’ |
8. Kwinta 2 2/3’ | 8. Flet minor 4’ | 8. Oktawa 4’ | 8. Cello 8’ | |
9. Gemshorn 4’ | 9. Nasard 2 2/3’ | 9. Blokflet 4’ | 9. Fletbas 8’ | |
10. Rurflet 4’ | 10. Róg nocny 2’ | 10. Flet dolce 4’ | 10. Kwintbas 10 2/3’ | |
11. Oktawa 4’ | 11. Tercja 1 3/5’ | 11. Gemshorn 2’ | 11. Oktawbas 8’ | |
12. Gamba 8’ | 12. Super kwinta 1 1/3’ | 12. Nasard 2 2/3’ | 12. Subbas 16’ | |
13. Dubelflet 8’ | 13. Sifflet 1’ | 13. Róg nocny 1’ | 13. Pryncypał 16’ | |
14. Rurflet 8’ | 14. Kwinta szum. 2 2/3’ | 14. Sesquialtera 2 2/3’ | 14. Wiolonbas 16’ | |
15. Pryncypał 8’ | 15. Szarf 5x | 15. Cymbel 3x | 15. Subkontrabas 32’ | |
16. Dulcjan 8’ | 16. Klarnet 8’ | 16. Ranket 16’ | ||
17. Pryncypał 16’ | Dzwony [A-e] | |||
18. Burdon 16’ |
Opis uzupełniony o informacje z książki: ks. Marcin Sadowski, Płockie organy katedralne, Płock 2019
Ostatnia modyfikacja: 2024-06-11 10:09:01