Jezuici przybyli do Nowego Sącza z Tyńca w 1831 roku. Zajęli ponorbertański klasztor i kościół Ducha Świętego. Z Tyńca sprowadzili także organy zbudowane tam w 1673 roku. Instrument ten w 1888 r. przeniesiono do kościoła św. Rocha w Dąbrówce Polskiej (obecnie w granicach Nowego Sącza), gdzie nie zachował się do naszych czasów. Kolejne organy zbudowała firma Rieger w tym samym roku (opus 199). Instrument ten miał prawdopodobnie 6 głosów i jeden manuał oraz trakturę mechaniczną. W 1933 r. został przeniesiony do Rytra, gdzie istniał do lat 80. XX wieku.
Obecne organy zostały zbudowane w 1933 r. również przez firmę Rieger (opus 2582). Instrument miał pierwotnie trakturę pneumatyczną i był od początku wyposażony w napęd elektryczny. Silnik znajdował się w pomieszczeniu obok chóru w wieży kościoła. Stół gry stał centralnie przed prospektem, przodem do ołtarza. Wiatrownica II manuału posiadała dodatkową oktawę piszczałek dla połączenia Super. Montaż w kościele został ukończony w czerwcu tego roku, a podczas inauguracji w lipcu na organach grał Bronisław Wallek-Wallewski, który akompaniował pochodzącej ze Starego Sącza śpiewaczce Adzie Sari.
Prawdopodobna pierwotna dyspozycja organów, odtworzona z opisów na zachowanych piszczałkach (na włącznikach rejestrowych były zapewne polskie nazwy):
Manuał I (C-g3) | Manuał II (C-g3)4 | Pedał (C-f1) |
Principal 8' 1 | Geigenprincipal 8' | Subbass 16' |
Salicional 8' | Gamba 8' | Bassflöte 8' 6 |
Bourdon 8' | Vox coelestis 8' 5 | Cello 8' |
Oktave 4' 2 | Rohrflöte 8' | |
Hohlflöte 4' | Gemshorn 4' | |
Mixtur 4-fach3 | Waldflöte 2' |
1) C-d1 w prospekcie
2) C-f w prospekcie
3) C: 2'+1 1/3'+1'+2/3'
c: 2 2/3'+2'+1 1/3'+1'
c2: 4'+2 2/3'+2'+1 1/3'
c3: 5 1/3'+4'+2 2/3'+2'
4) wyposażony w 12 dodatkowych tonów dla potrzeb realnych połączeń Super
5) jednorzędowy
6) transmisja z Bourdonu 8' (w konduktach z membranami C-f1 zachowały się ślady po otworach na rurki ołowiane bezpośrednio pod mieszkami Bourdonu).
W latach 60. instrument przebudowała firma Biernacki. Trakturę zmieniono na elektropneumatyczną, wymieniono stół gry (poszerzając jednocześnie skalę manuałów do a3), dodano osobny miech dla manuału II, tremolo i dwa głosy: realny Fletbas i Sesquialterę na dodatkowych wiatrownicach (piszczałki pierwszej oktawy Fletbasu pochodzą z fabryki Riegera). Najpewniej wymieniono również wszystkie stożki w wiatrownicach (oprócz wiatrowniczek prospektowych), bo odbiegają one wyglądem od tych produkowanych przez fabrykę Rieger. Odsunięto również nieco szafę organową od ściany, rozsunięto wiatrownice manuału I i pedału, a także zbudowano podest pomiędzy nimi, co umożliwiło dostęp do tych sekcji bez demontażu piszczałek.
W 1984 r. remont organów przeprowadził Tadeusz Rajkowski z Włocławka. Wyczyszczono cały instrument, wymieniono mieszki (nowe wykonano ze skóry zamówionej z RFN), naprawiono ramki małego miecha oraz wymieniono zasilacz traktury.
W czasie jednego z remontów upadła wiatrownica manuału, co w późniejszym czasie skutkowało wzdłużnym spękaniem trzech rynienek głosowych. Według relacji Kazimierza Plewy miały być one reperowane przez Tomasza Nowaka.
W 1993 r. przy organach pracował Stanisław Wolak. Dokonał on szeregu zmian w dyspozycji, która odtąd wyglądała następująco:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Pryncypał 8’ | Flet 8’ | Subbas 16’ |
Salicet 8’ | Viola 8’ | Fletbas 8’ |
Bourdon 8’ | Pryncypał 4’ 4 | Cello 8’ |
Oktawa 4’ 1 | Gemshorn 4’ | |
Flet 4’ 2 | Quinta 2 2/3 5 | |
Mikstura 4ch.3 | Oktawa 2’ 6 | |
Kwartan 2X [1 1/3'+1']7 |
Połączenia: M.II–M.I, Super M.II–M.I, Sub M.II–M.I, M.I–P., M.II–P.
Urządzenia dodatkowe: automat pedałowy, wolna kombinacja, crescendo, żaluzja manuału II, tremolo manuału II
Rejestry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti
1) C-f piszczałki oryginalne, fis z uciętej piszczałki głosu Vox coelestis, g-a3 z Pryncypału skrzypcowego 8'
2) C-gis piszczałki oryginalne, a-a3 z Oktawy 4'
3) C: 2'+1 1/3'+1'+2/3'
c: 2 2/3'+2'+1 1/3'+1'
4) C-fis piszczałki Pryncypału skrzypcowego 8' przesunięte o oktawę, g-a4 piszczałki wtórne
5) C-H z uciętych piszczałek z Vox coelestis, c-a4 piszczałki wtórne (koniczne)
6) C-Fis piszczałki Fletu leśnego, G-a4 piszczałki wtórne
7) piszczałki wtórne
Zmiany te znacząco przekształciły charakter brzmienia organów: głosy wysokostopowe wybijały się i były nieadekwatne do intonacji głosów oryginalnych. Słychać było nagłe przeskoki w brzmieniu pomiędzy piszczałkami oryginalnymi a dodanymi w poszczególnych głosach. Szczególnie słyszalne było to w Oktawie 4', gdyż każda symetrycznie stojąca wobec siebie piszczałka w mniejszych polach prospektu ma jednakową menzurę, co w tym głosie stwarza problem dość dużej menzury w skali C-f. Pierwotnie było to kompensowane stopniowym zmiejszaniem menzury od fis. Po zamianie piszczałek w tym głosie wytworzył się ogromy przeskok między dzwiękiem f a fis.
W 2001 r. Kazimierz Plewa wymienił dmuchawę na nową, firmy Laukhuff (8 m3/min) i umieścił ją obok szafy organowej, a w 2013 r. wymienił oponę miecha manuału II.
W związku z pogarszającym się stanem organów, zapadła decyzja o generalnym remoncie, który w okresie od lutego do grudnia 2023 r. wykonała firma Organmistrzostwo Mateusz Jabłoński. Prace obejmowały m.in.:
W niezmienionym układzie pozostawiono wtórne głosy Kwinta 2 2/3' i Oktawa 2'. Zostały one przeintonowane, aby pasowały brzmieniem do romantycznej intonacji instrumentu. W przyszłości bez problemu można zrekonstruować głosy Vox coelestis 8' i Flet leśny 2', aby przywrócić oryginalne brzmienie organów.
Brana była pod uwagę również opcja rekonstrukcji oryginalnego stołu gry (wraz z pneumatyczną trakturą lub z pozostaniem przy elektropneumatycznej), ale została ona porzucona ze względu na koszty.
Charakterystyka poszczególnych głosów:
MANUAŁ I
Pryncypał 8’ – C-d1 cynk (w prospekcie), dis1-a3 cyna
Bourdon 8’ – C-h drewno, c1-a3 cyna
Salicet 8’ – C-h cynk, c1-a3 cyna
Oktawa 4’ – C-f cynk (w prospekcie), g-a3 cyna (g-a zrekonstruowane)
Flet 4’ – faktycznie Hohlflet, C-e drewno (piszczałki otwarte), f-g3 cyna (a-a3 zrekonstruowane)
Mixtura 4x – cyna (chóry oktawowe intonowane pryncypałowo, kwintowe fletowo)
C: 2' + 1 1/3' + 1' + 2/3'
c: 2 2/3' + 2' + 1 1/3' + 1'
c2: 4' + 2 2/3' + 2' + 1 1/3'
c3: 5 1/3' + 4' + 2 2/3' + 2'
MANUAŁ II
Pryncypał skrzypcowy 8’ – C-H cynk (zrekonstruowane), c-h cynk, c1-g4 cyna
Flet 8’ – faktycznie Rurflet, C-h drewno (kryty), c1-f3 cyna (podwójne labia, rurkowy), fis3-g4 cyna (otwarty)
Gamba 8’ – C-h cynk, c1-a4 cyna
Gemshorn 4’ – C-H cynk (koniczny), c-gis3 cyna (koniczny), a3-a4 cyna (cylindryczny)
Kwinta 2 2/3’ – C-H cynk (z uciętych piszczałek głosu Vox coelestis), c-a – cynk (koniczny), ais-a4 cyna (koniczny)
Oktawa 2’ – C-Fis cyna (piszczałki Fletu leśnego), G-a4 cyna
Obój 8’ – C-h cynk, c-a3 cyna (roztrąby realnej długości w całej skali), b3-a4 cyna (labialne)
Obój 4’ – ekstensja
PEDAŁ
Subbas 16’ – drewno
Fletbas 8’ – drewno (piszczałki C-H z fabryki Rieger)
Cello 8’ – cynk
Obój 8’ – transmisja z manuału II
Obój 4’ – jw.
Prospekt neogotycki. Wiatrownice stożkowe. Stół gry wolnostojący; grający siedzi ukośnie do prezbiterium.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Pryncypał skrzyp. 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Bourdon 8’ | 2. Flet 8’ | 2. Fletbas 8’ |
3. Salicet 8’ | 3. Gamba 8’ | 3. Cello 8’ |
4. Oktawa 4’ | 4. Gemshorn 4’ | 4. Obój 8’ |
5. Flet 4’ | 5. Kwinta 2 2/3’ | 5. Obój 4’ |
6. Mixtura 4x | 6. Oktawa 2’ | |
7. Obój 8’ | ||
8. Obój 4’ |
P. Pasternak, Organy i ich twórcy na obszarze ziemi sądeckiej, Nowy Sącz 2018 (tam też szczegółowa bibliografia)
Prace przy instrumencie
Archiwum klasztoru jezuitów w Nowym Sączu
Zdjęcie poprzedniego instrumentu pochodzi ze zbiorów Archiwum Diecezjalnego w Tarnowie
Zdjęcie stołu gry przed remontem: Piotr Droździk
Ostatnia modyfikacja: 2024-08-29 13:39:44