Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa (sercanów – Płaszów) Kraków (małopolskie)

Stół gry

Stół gry

Opis Instrumentu

Modernistyczny kościół projektu Franciszka Mączyńskiego zaczął powstawać w 1930 roku. Organy krakowskiej firmy Wacława Biernackiego były poddawane szeregowi remontów. W Ankiecie dotyczącej organów z 1970 roku zawarto informację o remoncie w wykonaniu Michała Grygorowicza już w latach 1960–1961. Dodano wtedy pięć głosów, drugi miech oraz drugie tremolo. Nowe głosy były najpewniej przewidziane w kontuarze, jedynie Tercflet oraz tremolo manuału I delikatnie różnią się czcionką. Ten sam organmistrz w 1969 roku przeprowadził czyszczenie, strojenie oraz zamknął manuał II w szafie ekspresyjnej. Wiadomo o remontach wykonanych przez Lecha Skoczylasa: mniejszym w 1995 roku oraz większym w 2002 roku. Prace obejmowały między innymi:

  • wyklejenie wnętrza szafy ekspresyjnej, wytłumionego miękką pilśnią, twardym kartonem,
  • zainstalowanie dwóch nowych cichobieżnych silników (wcześniej był jeden),
  • wymianę ok. 2000 m rurek ołowianych na wykonane z PVC,
  • kontrolę mieszków, wymiana ok. 200 z nich,
  • naprawę nieszczelności,
  • wymianę klawiatury pedałowej,
  • wymianę tabliczek włączników kolektywnych,
  • przeniesienie dodanych głosów (Bourdon 16’, Tercflet 1 3/5’ i Superoktawa 2’) spod wiatrownicy w bardziej korzystne akustycznie miejsce,
  • naprawę elementów drewnianych spękanych od niekorzystnych warunków klimatycznych,
  • korektę intonacji, strojenie i czyszczenie.

Ostatni remont w 2023 roku również przeprowadził Lech Skoczylas.

Instrument rozdzielony na dwie symetryczne szafy organowe, od przodu ozdobione typowym powojennym niearchitektonicznym prospektem. Patrząc od ołtarza lewa szafa mieści sekcję manuału II, natomiast prawa – sekcje manuału I i pedału. Obie szafy są wyposażone w swój miech oraz silnik. Kontuar jest ustawiony obok lewej szafy; organista widzi ołtarz po prawej stronie.

Warto nadmienić, że organy są wykorzystywane w czasie uroczystych celebracji w ramach rekolekcji dla organistów archidiecezji krakowskiej, podczas których z powodzeniem wykonywane na nich improwizacje pokazują szerokie możliwości i bardzo dobrą jakość bezmieniową instrumentu.

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Wacław Biernacki
Rok zakończenia budowy
1949
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
23
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bourdon 16’ *1. Pryncypał 8’1. Wiolonbas 16’
2. Pryncypał 8’2. Bourdon 8’2. Subbas 16’
3. Holflet 8’3. Gamba 8’3. Oktawbas 8’
4. Salicet 8’4. Aeolina 8’4. Fletbas 8’
5. Oktawa 4’5. Vox coel. 8’
6. Rurflet 4’6. Trawersflet 4’
7. Superoktawa 2’7. Kwintaton 4’
8. Tercflet 1 3/5’8. Nasard 2 2/3’
9. Mixtura 3ch.9. Pikolo 2’
10. Cymbelo 3ch.
Pomoce
Połączenia: II – I, Super I, Super II, Super II – I, Sub II – I, I – P., II – P.
Automat pedału
Crescendo
Wolna kombinacja
Piano
Forte
Tutti
Szafa ekspresyjna manuału II
Tremolo manuału I
Tremolo manuału II
Przypisy
*) częściowa transmisja Subbasu 16’
Relajs tonowy

Relajs tonowy






Źródło

Archiwum Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie
Oględziny własne 29.08.2023
Rozmowa z organistą miejsca

Autor
Jan Szewczyk


Ostatnia modyfikacja: 2024-02-01 12:49:58

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów – Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów