Kościół św. Michała Archanioła Warszawa (mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy pochodzą z kościoła Świętej Trójcy (Trinity Church) w Londynie (Wimbledon). W roku 1994 zostały poddane modernizacji, w ramach której dokonano zamiany kilku głosów na nowe o charakterze neobarokowym oraz zainstalowano nowy komputer sterujący trakturą organów. Wtedy też zapewne zamontowano keyboard marki Roland, dokonując ingerencji w stolarkę oryginalnego stołu gry.

W roku 2019 instrument został przekazany tutejszej parafii z wyłączeniem piszczałek prospektowych, które według wymogów służb konserwatorskich musiały pozostać na miejscu. Demontażu dokonała firma Macieja Sztuby. Wykonała ona również remont kapitalny miechów, po czym bez zapowiedzi odstąpiła od prac. Na ofertę parafii dotyczącą kontynuacji montażu organów odpowiedziała jedynie firma Jerzego Kukli z Lublina. Organmistrz zaproponował odstąpienie od koncepcji poprzednika, który zaplanował umieszczenie organów w dwukondygnacyjnych wnękach na emporze organowej, co sprawiłoby, że ze względu na ograniczoną ilość miejsca nie byłoby ani odpowiedniego dostępu serwisowego do elementów organów, ani właściwego wybrzmienia piszczałek. Ostatecznie w jednej z wnęk umieszczono zespół brzmieniowy manuału III (Swell), instalując nowe skrzydła żaluzjowe w jej oknach, natomiast pozostałe sekcje zostały ustawione na podłodze chóru za prospektem nabytym na rynku wtórnym, a pochodzącym z nieistniejącego już ewangelickiego kościoła Pojednania (Versöhnungskirche) w Bochum-Hordel. Dzięki korekcie długości (przeróbki wykonała firma Wiesława Niżnika z Warszawy) oraz dopasowaniu do menzur oryginalnych piszczałek uzupełniono brakujący materiał głosów: Violone 16 z pedału oraz Open Diapason I 8 i Open Diapason II 8 z sekcji Great. Keyboard zamontowany jako „manuał IV” został usunięty, a ubytki w stole gry – uzupełnione.

Organy zostały zamontowane w dwóch etapach. W roku 2022 oddano do użytku sekcje Choir i Swell (manuały I i III), a w 2023 r. pozostałe sekcje. Poświęcenia organów dokonał kard. Kazimierz Nycz 7 stycznia 2024 roku.


Budowniczy
G.H.C Foskett & Co./Bishop & Son
Rok zakończenia budowy
1928
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
38  (30)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Choir Great Swell 
1. Hohl Flote 81. Open Diapason I 81. Violin Diapason 81. Resultant Bass (ex.) 322
2. Nason Flute 42. Open Diapason II 82. Aeoline 82. Open Bass 16
3. Nazard 2 2/33. Clarabella 83. Voix Celestes 83. Subbass 16
4. Flautino 24. Principal 44. Rohr Flote 84. Violone 16
5. Tierce 1 3/55. Flute Couverte 45. Principal 45. Octave Bass 83
6. Larigot 1 1/36. Twelfth 2 2/36. Harmonic Flute 46. Flute Bass 84
7. Sifflote 17. Fifteenth 27. Mixture 3 rks7. Flute 44
8. Corno di Basetto 88. Mixture 3 rks8. Contra Oboe 168. Fifteenth 43
9. Tromba 819. Tromba 819. Trumpet 89. Trombone 16
10. Clarion 410. Tromba 81
Pomoce
Połączenia
Swell to Great
Choir to Great
Swell to Choir
Choir Octave
Choi Suboctave
Swell Octave
Swell Suboctave
Choir to Pedal
Great to Pedal
Swell to Pedal

Żaluzja manuału I
Żaluzja manuału III
Tremolo
System wolnych kombinacji typu Setzer
Przypisy
1) głos umieszczony na osobnej wiatrownicy z możliwością połączenia go do wybranych sekcji
2) głos transmitowany jako 10 2/3' z piszczałek Subbass 16
3) ekstensja głosu Open Bass 16
4) ekstensja głosu Subbass 16
Kontuar

Kontuar

Organy przed przeniesieniem

Organy przed przeniesieniem






Źródło

Informacje Jerzego Kukli oraz autopsja

Autor
Szymon Łubianka


Ostatnia modyfikacja: 2024-01-12 20:31:55

Kościół Matki Bożej z Lourdes (marianów) (Warszawa) - 25 głosów
Kościół Matki Bożej Anielskiej (OO. Franciszkanów-Reformatów - Wierzbno) (Warszawa) - 28  (27 ) głosów
Kościół św. Antoniego z Padwy (franciszkanów-reformatów) (Warszawa) - 22 głosów