Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna I i II stopnia – sala nr 21 Kraków (małopolskie)

Ogólny widok instrumentu

Ogólny widok instrumentu

Opis Instrumentu

Organy zostały zamówione w 2021 roku do pustej sali po instrumencie Włodzimierza Truszczyńskiego, który został przeniesiony przez Macieja Sztubę do kościoła w Krokowej. 

Jedyny nietransmitowany głos to Subbas 16’, który pochodzi z organów „godzinkowych” z Jasnej Góry. Pryncypał 8’ dostępny dla wszystkich sekcji, pierwsze 30 dźwięków sterowane elektrycznie. Pozostałe głosy można używać niezależnie w obu manuałach. Wiatrownicę dla głosów manuałowych wykonała firma Damiana Kaczmarczyka z Zabrza na podstawie założeń i projektu Konrada Dybczaka i Michała Radlińskiego. Wiatrownica ta zasilana jest miechem magazynowym, a pozostałe wiatrownice elektryczne – osobnym miechem pływakowym. Cały system powietrzny zasila dmuchawa elektryczna. Sekcja pedału sterowana jest elektrycznie (traktura gry działa w oparciu o komórki fotooptyczne, natomiast traktura rejestrów – w oparciu o dwa styczniki). Manuały są sterowane mechanicznie z wyjątkiem pierwszych 30 dźwięków Pryncypału 8’ (z racji transmisji do pedału jako Oktawbas 8’). Sygnał potrzebny do otwarcia zaworu przez elektromagnes klapkowy jest wysyłany z klawisza również za pomocą komórek fotooptycznych. Traktura rejestrów sekcji manuałów jest mechaniczna z dodaniem dwóch styków do obsługi elektrycznej części Pryncypału 8’. Komputer organowy do sterowania elektroniką instrumentu wykonał Jerzy Ordon. Piszczałki metalowe wykonał Michal Kenis, drewniane (z wyjątkiem Subbasu 16’) Andrzej Cieślak.

Stół gry wolnostojący. Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1. Wysokość stroju: 442 Hz przy 20°C.

CHARAKTERYSTYKA POSZCZEGÓLNYCH GŁOSÓW:

Pryncypał 8’ – pierwsza oktawa drewniana, dalej metalowy (stop cyny i ołowiu);
Gedakt 8’ – kryty drewniany;
Salicjonał 8’ – pierwsza oktawa z wspólna z Gedaktem 8’, dalej metalowy (stop cyny i ołowiu);
Oktawa 4’ – metalowa (stop cyny i ołowiu);
Flet amabilis 4’ – kryty drewniany;
Subbas 16’ – kryty drewniany. 


Budowniczy
Konrad Dybczak
Opus
1
Rok zakończenia budowy
2023
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
6
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mieszana
Traktura rejestrów
mieszana
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8’1. Pryncypał 8’1. Subbas 16’
2. Gedakt 8’2. Gedakt 8’2. Oktawbas 8’
3. Salicjonał 8’3. Salicjonał 8’
4. Oktawa 4’4. Oktawa 4’
5. Flet amabilis 4’5. Flet amabilis 4’
Pomoce
Brak urządzeń dodatkowych
Stół gry

Stół gry






Źródło

Praca przy instrumencie 

Autor
Konrad Dybczak


Ostatnia modyfikacja: 2023-12-30 14:02:10

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów – Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów

JakubWszolek
JakubWszolek 2024-08-06 11:02:08
Niesamowite, że w XXI wieku powstają jeszcze takie frankensteiny :O