Kościół Nawrócenia św. Pawła Lublin (lubelskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowane przez renomowaną firmę braci Rieger w roku 1908. W stole gry jest umieszczona następująca sygnatura budowniczego:

C i k nadworna fabryka organów Braci Rieger w Jägerndorf. (Austrya) Opus 1441

Organy szczęśliwie przetrwały okres obu wojen. W latach 70. lub 80. XX w. usunięto z manuału II głos Eolina 8’, a na jego bazie, przez obcięcie piszczałek, wykonano głos Kwinta 1 1/3’. Usunięto również wówczas urządzenie wolnych kombinacji ze stołu gry. Pod koniec lat 80. lub w latach 90. były również plany usunięcia oryginalnego, dużego miecha pływakowego i zastąpienia go kilkoma mniejszymi, co na szczęście nie zostało zrealizowane. Wymieniono wtedy jedynie dmuchawę na nową, jednak za małą w stosunku do rozmiarów instrumentu.

W latach 2009- 2010 instrument przeszedł generalny remont wykonany przez firmę Krzysztofa Deszczaka z Lublina. Oprócz typowych i kompleksowych prac renowacyjnych zrekonstruowano wówczas usunięty głos Eolina 8’, wykorzystując jego pozostałości, odtworzono urządzenie wolnych kombinacji do stołu gry oraz zrekonstruowano ławę organisty i klawiaturę nożną. Wymieniono również dmuchawę na wolnoobrotową o stosownych parametrach. Zachowano wszelkie oryginalne rozwiązania z czasów budowy, w tym np. mieszki klinowe w wiatrownicach, oczywiście po ich ponownym oskórowaniu.

Organy są niezwykle wartościowe, gdyż jest to jeden z niewielu instrumentów tej firmy w regionie lubelskim. Do czasu ostatniego remontu zachowany był w prawie stu procentach w oryginalnej formie technicznej i brzmieniowej. Remont wraz z odtworzeniem usuniętych lub przebudowanych elementów przywrócił go w pełni do stanu oryginalnego i tym samym uczynił organy doskonałym przykładem budownictwa romantycznego tego okresu.


Budowniczy
Rieger
Opus
1441
Rok zakończenia budowy
1908
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
31
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 16'1. Amabilis 16' 1. Kontrabas 16'
2. Bourdon 16' 2. Pryncypał skrzypcowy 8'2. Violon 16'
3. Pryncypał 8' 3. Flute harmonique 8' 3. Subbas 16'
4. Gamba 8' 4. Eolina 8' 4. Harmonikabas 16'
5. Holflet 8' 5. Coelestis 8' 5. Oktawbass 8'
6. Salicyonał 8' 6. Rorflet 8' 6. Cello 8
7. Flet minor 8'7. Oktawa 4' 7. Puzan 16'
8. Oktawa 4' 8. Flute octaviante 4'
9. Rorflet 4' 9. Flautino 2'
10. Oktawa 2' 10. Harmonia aetheria 4 rz.
11. Kornet 3-5 rz.11. Klarnet 8' *
12. Mikstura 6 rz.
13. Trąbka 8'
Pomoce
Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti
Dwie wolne kombinacje
Crescendo
Żaluzja manuału II
Wyłącznik głosów językowych

Połączenia:
I/P
II/P
II/I
Super I
Super II/I
Sub II/I
Przypisy
*) głos przelotowy
Stół gry

Stół gry

Klawiatura pedałowa i dźwignie nożne

Klawiatura pedałowa i dźwignie nożne

Wnętrze stołu gry w trakcie prac

Wnętrze stołu gry w trakcie prac

Zrekonstruowane kanały powietrzne i skrzynka regulacyjna

Zrekonstruowane kanały powietrzne i skrzynka regulacyjna

Zrekonstruowane mieszki klinowe

Zrekonstruowane mieszki klinowe

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału II

Piszczałki sekcji manuału II

Wskaźnik napełnienia miecha

Wskaźnik napełnienia miecha

Stół gry przed remontem

Stół gry przed remontem






Autor
Krzysztof Deszczak


Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 14:04:14

Kościół św. Józefa (karmelitów bosych) (Lublin) - 11 głosów
Bazylika św. Stanisława Biskupa (dominikanów) (Lublin) - 20 głosów
Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy (Lublin) - 13  (11 ) głosów