Kościół św. Pawła Apostoła Bielsko-Biała (śląskie)

Ogólny widok instrumentu

Ogólny widok instrumentu

Opis Instrumentu

Organy firmy Oscar Metzler & Söhne z miejscowości Dietikon koło Zurychu (Szwajcaria) zbudowane w 1948 roku jako opus 205 tej firmy. Pierwotnie instrument miał znajdować się w kolegium jezuickim w Barcelonie, o czym świadczą także inskrypcje Barcelona na piszczałkach metalowych. Hiszpanom ze względów finansowych nie udało się nabyć instrumentu, dlatego sprzedano go w 1951 r. i zamontowano w kościele w szwajcarskim Meilen, gdzie służył do 2001 r. W 2010 roku został zamontowany przez firmę Jerzego Kukli, który wraz z ks. proboszczem Marcinem Aleksym zabiegał o instrument piszczałkowy. Projekt translokacji instrumentu, nowej szafy, rozmieszczenia sekcji, remont i intonację przeprowadził Jerzy Kukla. Nową szafę dębową wykonał stolarz Tadeusz Kupczak z Ciśca. W pracach udział wzięli: Jakub Stefankow (organista), Michał Klepacki (prace techniczne, pomoc w intonacji), Sławomir Syjota (podzespoły elektryczne).

Instrument ma wiatrownice klapowo-zasuwowe dla sekcji manuałów oraz upustowe i stożkowe dla pedału. Traktura gry i rejestrów jest w pełni elektryczna. Całość zasila jeden miech pływakowy, a także miechy wyrównujące pod wiatrownicami manuałów. Sekcja manuału II umieszczona jest w szafie ekspresyjnej sterowanej elektrycznie. 

W sierpniu 2023 roku firma Pracownia Organów Piszczałkowych Barcik i Dźwigoń przeprowadziła gruntowne czyszczenie instrumentu połączone z konserwacją i drobnymi naprawami. Zwieńczeniem prac była korekta intonacji (a w przypadku niektórych głosów całkiem nowa intonacja), którą wykonał ponownie Jerzy Kukla z Lublina przy współpracy Michała Dźwigonia i Tomasza Barcika. Podczas tych prac dotychczasowy strój Valotti został zmieniony na równomiernie temperowany.

W kwietniu 2024 roku firma Pracownia Organów Piszczałkowych zamontowała głos językowy Fagot 16' autorstwa Dariusza Penkały ze Stanowic. Głos umieszczono na całkiem nowej wiatrownicy stożkowej z własnymi elektromagnesami.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Oscar Metzler & Söhne
Opus
205
Rok zakończenia budowy
1948
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
14
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Principal 8’1. Rohrflöte 8’1. Subbass 16’
2. Bourdon 8’2. Salicional 8’2. Octavbass 8’
3. Koppelflöte 4’3. Principal 4’3. Fagot 16’
4. Octav 4’4. Flöte 4’
5. Mixtur 4-5 f. 2’5. Flageolet 2’
6. Sesquialtera [2 f.]
Pomoce
Dwie wolne kombinacje
Kombinacje stałe: Mezzoforte, Tutti
Połączenia: II - I, Super II - I,
Sub II - I, I - P, II - P, Super II-P
Szafa ekspresyjna manuału II
Sesquialtera ab (blokada głosu)
Stół gry

Stół gry

Tabliczka budowniczego

Tabliczka budowniczego

Fragment sekcji manuału I

Fragment sekcji manuału I

Fagot 16’

Fagot 16’






Źródło

Autopsja
Prace przy instrumencie
Informacje uzyskane od Jerzego Kukli oraz od firmy Metzler (archiwum prywatne Jerzego Kukli)
Zdjęcia tabliczki i Fagotu: Tomasz Barcik, pozostałe: Maciej Leśniak

Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2024-07-07 18:46:17

Instytut Teologiczny św. Jana Kantego – aula (Bielsko-Biała) - 11 głosów
Kościół św. Maksymiliana (Aleksandrowice) (Bielsko-Biała) - 51  (46 ) głosów
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa (Bielsko-Biała) - 28 głosów