Organy w kaplicy Matki Bożej Różańcowej zostały wybudowane przez Józefa Gryszkiewicza w roku 1880. Ze względu na zaginięcie tabliczki firmowej informacje te nie są w sposób jednoznaczny potwierdzone, jednak cechy stylistyczne instrumentu są na tyle charakterystyczne, że jego autorstwo nie budzi wątpliwości.
Prospekt organowy nawiązuje stylistycznie do wnętrza, w którym się znajduje, reprezentując styl neogotycki. Wykorzystano w nim wzornik Laukhuffa. Składa się z czterech symetrycznie rozstawionych pól piszczałkowych – dwóch mniejszych zewnętrznych i dwóch większych wewnętrznych. Pola piszczałkowe zakończone ostrołukowo,. Nad dwoma środkowymi polami znajduje się duża wimperga z rozetą, natomiast nad dwoma zewnętrznymi mniejsze wimpergi. Zwieńczenie prospektu stanowią rozłożyste kwiatony oraz symetrycznie rozmieszczone żabki. Elementy prospektu wykończone mazerunkiem w kolorze ciemnobrązowym, w obramowaniach pól piszczałkowych i rozetkach występują elementy pozłacane.
Instrument składa się z trzech sekcji brzmieniowych: dwóch manuałów oraz pedału. Wiatrownica manuału głównego znajduje się bezpośrednio za prospektem organowym, za nią znajduje się sekcja manuału II oraz chodnik. Sekcja pedału zlokalizowana jest z tyłu instrumentu, w przestrzeni nad schodami, poza szafą organową. Obok szafy organowej znajduje się także miech magazynowy z czerpakiem oraz dmuchawa elektryczna, które zaopatrują w powietrze cały instrument za pośrednictwem drewnianego kanału powietrznego zlokalizowanego pod chodnikiem.
Wymiary ogólne instrumentu:
Pod względem brzmieniowym organy zostały wybudowane w stylu niemieckiego romantyzmu. Pomimo niewielkiej obsady głosów dyspozycja ukazuje szereg różnych cech świadczących o jej ukierunkowaniu stylistycznym. Są to: przewaga labialnych głosów 8-stopowych, charakterystyczne głosy (Lieblich Gedackt, Aeoline), romantyczna intonacja. Najbardziej charakterystycznym elementem organów jest zastosowany system traktury. W instrumencie występują bocznozaworowe wiatrownice rejestrowe. System ten można odnaleźć w wielu innych organach wybudowanych przez Gryszkiewicza.
Organy zachowane są w oryginalnym stanie i cechują się wysoką wartością historyczną, co potwierdza ich wpis do rejestru zabytków.
Stan instrumentu jest zły, wymaga on generalnego remontu. W szczególności dotyczy to takich elementów, jak:
Odpowiednie zainteresowanie instrumentem oraz utrzymywanie go w stanie umożliwiającym jego użytkowanie pozwalają żywić nadzieję, że organy doczekają się kiedyś koniecznego już remontu.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
Hauptwerk | Oberwerk | |
1. Principal 8’ | 1. Salicional 8’ | 1. Subbass 16’ |
2. Flöte 8’ | 2. Lieblich-Gedackt 8’ | 2. Violoncello 8’ |
3. Octave 4’ | 3. Aeoline 8’ | |
4. Rauschquinte 2 2⁄3’-2’ | 4. Flauto-amabile 4’ |
Opis na podstawie programu prac konserwatorskich oraz badań przeprowadzonych w ramach pisania pracy licencjackiej dotyczącej instrumentu
Zdjęćie stołu gry: Przemysław Kania
Ostatnia modyfikacja: 2023-05-28 23:33:11