Instrument został zbudowany dla kościoła św. Teresy w Apeldoorn pod nadzorem dr. E. Bruninga OFM. Ok. 2000 r. w kontuarze wymieniono systemem sterowania i dobudowano pięciogłosowe organy chórowe w prezbiterium. W 2013 r. kościół został zdesakralizowany i przeznaczony do przebudowy na hotel. W 2020 r. parafia św. jadwigi zakupiła instrument, który został zdemontowany i przetransportowany do Polski. W 2021 r. rozpoczęły się prace przy instrumencie prowadzone przez Konrada Dybczaka z Proszówek. Do grudnia tego roku instrument przeszedł generalny remont, podczas którego wykonano następujące prace:
W lutym 2022 roku mogły rozpocząć się prace w kościele, ponieważ została zakończona budowa nowej konstrukcji stalowej przez firmę ślusarską Józefa Dudka (mieszczącą się naprzeciw kościoła). Montaż trwał z przerwami do końca lutego 2023 roku. Podczas montażu instrument otrzymał nowe kanały powietrzne i nowy elektroniczny system sterowania konstrukcji Jerzego Ordona. Została wybudowana nowa szafa ekspresyjna z wykorzystaniem starych piór, został zamontowany elektryczny silnik sterujący szafą ekspresyjną. Zbudowano nową szafę organową. Wszystkie piszczałki wyczyszczono a większość została również umyta, Szpunty i czapki zyskały nowe skóry a uszkodzone ławieczki i wieszaki zrobiono na nowo. Została przeprowadzona reintonacja niektórych głosów (m.in. Subbas 16’ i pierwsze dwie oktawy wszystkich głosów 8’). Było to konieczne, ponieważ akustyka kościoła nie pozwalała wybrzmieć tym tonom mimo tęgiej menzuracji piszczałek.
21 lipca 2023 roku miał miejsce odbiór instrumentu przez Archidiecezjalną Komisję Muzyki Kościelnej. Organy zostały pozytywnie zaopiniowane jako instrument nadający się do koncertów oraz do użytku liturgicznego. Podkreślono, iż intonacja instrumentu jest spójna i homogeniczna, a organy są jednymi z lepiej brzmiących na terenie archidiecezji krakowskiej. Zasugerowano jednak, aby wymienić na nowe obie klawiatury manuałowe oraz pedał z racji ich wad konstrukcyjnych, których nie da się usunąć, oraz wymianę głosu językowego w sekcji pedału. Ponieważ jest on skorodowany i kolejne próby ratowania głosu nie przynosiły efektu, zalecono rekonstrukcję głosu z zachowaniem obecnych menzur. Prace te mają być wykonane w miarę dostępnych środków.
Wiatrownice stożkowe i kloce zostały wykonane z mahoniu, a ławeczki i wieszaki ze sklejki. W prospekcie znajdują się głosy Prestant 8’ oraz Oktaafbas 8’. Wymiary instrumentu: szerokość – 8 m, wysokość – 6 m, głębokość – 5,5 m, waga – ok. 6 ton. Stół gry jest mobilny, ustawiony na posadzce chóru pod szafą organową. Strój równomiernie temperowany o wysokości 434 Hz przy 10oC.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Prestant 8' | 1. Kwintadeen 16’ | 1. Subbas 16’ |
2. Openfluit 8' | 2. Hoorn prestant 8’ | 2. Oktaafbas 8’ |
3. Nachthoorn 8' | 3. Salicionaal 8’ | 3. Gedektbas 8’ * |
4. Prestant 4’ | 4. Holpijp 8’ | 4. Prestant bas 4’ ** |
5. Koppel fluit 4’ | 5. Zinged prestant 4’ | 5. Bazuin 16’ |
6. Nazard 2 2/3’ | 6. Blokfluit 4’ | |
7. Oktaaf 2’ | 7. Kwint 2 2/3’ | |
8. Mixtuur [4–6x] | 8. Zwitserse pijp 2’ | |
9. Cornet [1–5x] | 9. Ters 1 3/5’ | |
10. Trompet 8’ | 10. Cimbel [3x] | |
11. Trompet harmonique 8’ | ||
12. Hobo 8' |
Praca przy instrumencie
Ostatnia modyfikacja: 2023-07-21 23:05:11