Katedra Świętych Apostołów Piotra i Pawła Gliwice (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane przez gliwickiego organmistrza Ernsta Kurzera (1836-1913) w 1899 roku. Projekt dyspozycji przygotował prof. Emil Bohn z Wrocławia, wybitny muzykolog i tamtejszy organista. Szafę organową wykonał Zakład Sztuki Kościelnej Buhl z Wrocławia. Instrument Kurzera miał 41 głosów, 3 manuały oraz pedał i trakturę pneumatyczną. Niestety w lipcu 1917 roku zostały zarekwirowane na cele wojenne cynowe piszczałki prospektowe. Zdemontowała je firma Klimosch und Dürschlag z Rybnika. Ta sama firma 5 lat później uzupełniła prospekt piszczałkami wykonanymi z cynku. W 1936 roku, czyli po 37 latach od wybudowania instrumentu podjęto dezycję o przebudowie instrumentu w stylu Orgelbewegung. Pracę powierzono firmie Rieger z Jägerndorf (obecnie Krnov w Czechach), która miała swój zakład w miejscowości Mocker (obecnie Kolonia-Mokre) koło Głubczyc. Firma Rieger wybudowała praktycznie nowy instrument (opus 2760) z wykorzystaniem szafy i niektórych głosów Kurzera. Poświęcenie organów miało miejsce 20 grudnia 1936 roku. Koncert wykonał prof. Ernst Kaller z Essen, bytomianin (autor późniejszej dyspozycji w kościele św. Barbary w Bytomiu), wybitny muzyk, który także nadzorował pracę przy przebudowie instrumentu, oraz Kurt Matzker, organista kościoła, który w czasie koncertu poprowadził także chór wraz z solistami i orkiestrę. Organy przetrwały do dnia dzisiejszego. W dniu 9 sierpnia 2007 roku instrument został wpisany do rejestru zabytków. Organy są w stanie bardzo dobrym (ostatni remont przeprowadził Mieczysław Klonowski z Katowic), poddawane regularnym przeglądom za sprawą corocznych majowych koncertów organowych. Jest to niewątpliwie jeden z wartościowszych instrumentów w diecezji gliwickiej i całym województwie.


Budowniczy
Ernst Kurzer
Rok zakończenia budowy
1900
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
54
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Prinzipal 16'1. Bordun 16'1. Schwebd. Aeol. 8'1. Gambabass 16'
2. Gemshorn 8'2. Salizional 8'2. Viola di Gamba 8'2. Subbass 16'
3. Doppelflöte 8'3. Liebl. Gedackt 8'3. Quintade 8'3. Violonbass 16'
4. Gamba 8'4. Flaut dolce 8'4. Portunalflöte 8'4. Prinzipalbass 16'
5. Hohlflöte 8'5. Prinzipal minor 8'5. Geigenprinzipal 8'5. Quintbass 10 2/3'
6. Prinzipal 8'6. Gemshorn 4'6. Nachthorn ged. 4'6. Bassflöte 8'
7. Rohrflöte 4'7. Prästant 4'7. Prinzipal 4'7. Cello 8'
8. Spitzflöte 4'8. Nazard 2 2/3'8. Quintflöte 2 2/3'8. Octavbass 8'
9. Octave 4'9. Waldflöte 2'9. Flageolette 2'9. Prinzipal 4'
10. Quinte 2 2/3'10. Terz 1 3/5'10. Siff-flöte 1'10. Nachthorn 2'
11. Octave 2'11. Cymbel 3 fach.11. Sesquialtera 2 fach.11. Rauschpfeife 4 fach
12. Kornett 3-5 fach.12. English Horn 8'12. Mixtur 4 fach.12. Posaune 16'
13. Rauschpfeife 2 fach.13. Rankett 16'13. Basstrompete 8'
14. Mixtur 5-6 fach.14. Oboe 8'
15. Trompete 8'
Harfe
Pomoce
Stałe kombinacje: P; MF; F; FF; Tutti; Tutti mit okt.
Połączenia: I/P; II/P; III/P; II/I-8'; III/I-8'; III/II-8'; I-4; III-4; II/I-4'; III/I-8'; III/II-4'; II-4'; III-16'; II/I-16'; III/I-16'; III/II-16'; II-16'
Crescendo
2 wolne kombinacje
Tremolo II





Autor
Krzysztof Brzenk


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:54

Kościół Chrystusa Króla (Gliwice) - 57  (55 ) głosów
Kościół św. Jadwigi (Brzezinka) (Gliwice) - 17 głosów
Kościół św. Michała Archanioła (Gliwice) - 16 głosów