Kościół Chrystusa Króla Gliwice (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Wedle ustaleń organisty Piotra Uniowskiego w latach 1935-1942 parafii Chrystusa Króla służył mały instrument zamontowany przez Carla Berschdorfa. Instrument przeniesiono do Kościoła Opatrzności Bożej w Katowicach-Zawodziu, gdzie służyły do roku 1998, a następnie do kaplicy Chrystusa Zbawiciela w Katowicach przez dr Marka Urbańczyka.

Obecny instrument w Kościele Chrystusa Króla został zbudowany w roku 1943 przez firmę Carla Berschdorfa z Nysy. W budowie oraz projektowaniu instrumentu aktywny udział brał prof. Ernst Kaller z Essen, który dokonał koncertu inauguracyjnego i odebrania instrumentu 23 kwietnia 1943 roku. Organy te posiadają 55 głosów realnych oraz jedną transmisję rozmieszczonych pomiędzy trzy manuały oraz pedał. Traktura gry i rejestrów elektro-pneumatyczna. Prospekt współczesny, symetryczny, pozbawiony obudowy architektonicznej. Ciekawostką jest, żę środkowa część prospektu nawiązuje do prospektu poprzednich organów. W Lewej części prospektu znajdują się piszczałki głosu Praestant 16', w środkowej Octavbass 8', natomiast w prawej Prinzipalbass 16'. Instrument zasilają trzy miechy pływakowe. Kontuar wolnostojący. W szafę organową wbudowany jest dodatkowy - pneumatyczny kontuar, który obsługuję sekcję manuału II oraz 4 głosy pedałowe. Obok kontuaru pneumatycznego umieszczona jest dźwignia do kalikowania. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania w razie awarii zasilania można używać części instrumentu. Obecnie kontuar pneumatyczny jest nieczynny. Wedle ustaleń remont kapitalny wykonał w roku 1981 Rudolf Kuźnik w Rybnika. Między rokiem 1945 a 1981 zostały zlikwidowane trzy rzędy w głosach Scharff oraz Rauschpfeife.

Skala manuałów: C-a3, skala pedału: C-f1.

 


Budowniczy
Carl Berschdorf
Rok zakończenia budowy
1943
Liczba głosów
56
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Praestant 16'1. Weitgedeckt 8'1. Bordun 16'1. Principalbass 16'
2. Principal 8'2. Holzflote 8'2. Flotenprincipal 8'2. Subbass 16'
3. Hohlflote 8'3. Quintade 8'3. Spitzgambe 8'3. Zartbass 16' **
4. Rohrgedeckt 8'4. Dolkan 8'4. Gedeckt 8'4. Quintbass 10 2/3'
5. Gemshorn 8'5. Kupfer Principal 4'5. Salizional 8'5. Octavbass 8'
6. Octave 4'6. Blockflote 4'6. Singend Principal 4'6. Gedecktbass 8'
7. Spillpfeife 4'7. Schwiegel 2'7. Querflote 4'7. Choralbass 4'
8. Quinte 2 2/3'8. Quintflote 1 1/3'8. Nasat 2 2/3'8. Gedackt - Pommer 4'
9. Superoctave 2'9. Sesquialtera 2 fach9. Principal 2'9. Flachflote 2'
10. Scharff 2 fach *10. Mixtur 4 - 5 fach10. Waldflote 2'10. Rauschpfeife 2 fach ***
11. Mixtur 4 - 6 fach11. Krummhorn 8' 11. Quint 1 1/3'11. Posaune 16'
12. Trompete 16' 12. Oboe 4' 12. Cymbel 3 fach12. Trompetbass 8'
13. Horn 8' 13. Mixtur 4 - 5 fach13. Klarine 4' ****
14. Zinke 4' 14. Dulzian 16' 14. Singend Kornett 2'
15. Trompete 8'
16. Schalmei 4'
Pomoce
Koppel II/I, Koppel III/I, Koppel III/II, Koppel I/Ped, Koppel II/Ped, Koppel III/Ped,
Dwie wolne kombinacje, jedna niezależna dla sekcji pedału
Wałek Crescendo, Żaluzja III Man., Indywidualny wyłącznik głosów językowych,Wyłącznik głosów 16',
Tremolo III manuału
Przypisy
* Pierwotnie 3 fach
** Transmisja z głosu Subbass
*** Pierwotnie 4 fach
**** Tuby głosu wykonane z papieru
Sygnatura budowniczego

Sygnatura budowniczego

Stół gry w szafie organowej

Stół gry w szafie organowej

Główny stół gry

Główny stół gry






Źródło
Oględziny własne, oraz informacje uzyskane dzięki uprzejmości Piotra Uniowskiego
Zdjęcia: Piotr Uniowski
Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:52

Kościół św. Jadwigi (Brzezinka) (Gliwice) - 17 głosów
Kościół św. Michała Archanioła (Gliwice) - 16 głosów
Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego (redemptorystów) (Gliwice) - 25 głosów

5759102o
5759102o 2023-09-03 13:35:06
Organy są po remoncie. Posiadają dobudowany głos typu multiplex jest nim kontra puzon 32'