Bazylika archikatedralna św. Stanisława Kostki Łódź (łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został wybudowany na miejscu organów Dominika Biernackiego, które uległy zniszczeniu w pożarze katedry (rok 1971). Instrument ufundowały episkopaty Niemiec i Austrii.

Organy o dyspozycji uniwersalnej, konstrukcyjnie nawiązują do historycznych instrumentów epoki baroku: całość instrumentu podzielona na strony C i Cis, dwie wieże pedałowe po bokach szafy, w centralnym punkcie prospektu zespół brzmieniowy Hauptwerku (Manuał I), Brustwerk (Manuał IV z żaluzją) umieszczony tuż nad kontuarem, Schwellwerk (Manuał III z żaluzją umieszczoną za prospektem) w najwyższym punkcie instrumentu (nad Hauptwerkiem) oraz pozytyw umieszony w dwóch bliźniaczych wieżyczkach na balustradzie chóru. W prospekcie znajdują się piszczałki głosów: Prinzipal 16' (Pedał), Prinzipal 8' (Hauptwerk), Prinzipal 8' (Schwellwerk) i Praestant 4' (Positiv). Prospekt symetryczny, zamknięty, z piszczałkami umieszonymi w wieżyczkach na wypukłych lub wklęsłych gzymsach. 

Pierwotnie w organach była zainstalowana elektropneumatyczna traktura registrów z czterema wolnymi kombinacjami. W czasie generalnego remontu katedry przy okazji dokonano także remontu organów, którego częścią była między innymi zmiana traktury registrowej na elektryczną z systemem Setzer.

Parafia katedralna ma podpisaną umowę z firmą organmistrzowską Andrzeja Sutowicza. Umowa zobowiązuje wykonawcę do comiesięcznego przeglądu instrumentu wraz z strojeniem co owocuje tym, że instrument jest w bardzo dobry stanie.

 


Budowniczy
Eisenbarth
Rok zakończenia budowy
1978
Liczba głosów
58
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Hauptwerk Positiv Schwellwerk Brustwerk 
1. Prinzipal 16'1. Koppel 8'1. Rohrdegeckt 16'1. Salicional 8'1. Prinzipal 32' *
2. Prinzipal 8'2. Quintadena 8'2. Prinzipal 8'2. Holzflöte 4'2. Prinzipal 16'
3. Amorosa 8'3. Praestant 4'3. Flute harm. 8'3. Prinzipal 2'3. Subbass 16'
4. Gemshorn 8'4. Blockflöte 4'4. Gamba 8'4. Quinte 1 1/3'4. Oktavbass 8'
5. Octave 4'5. Nasat 2 2/3'5. Viola celeste 8'5. Cimbel 3x 1/2'5. Ged. flöte 8'
6. Rohrflöte 4'6. Schwegel 2'6. Weitprinzipal 4'6. Vox humana 8'6. Choralbass 4'
7. Quinte 2 2/3'7. Terz 1 3/5'7. Dulzflöte 4'7. Rohrpfeife 2'
8. Oktave 2'8. Flageolett 1'8. Waldflöte 2'8. Basszink 3x 5 1/3'
9. Cornett 5x 8'9. Scharff 4x 2/3'9. Terzsept. 1 3/5' + 1 1/7'9. Mixtur 5x 2 2/3'
10. Grossmixtur 5x 2'10. Holzdulzian 16'10. Fourniture 5x 1 1/3'10. Bombarde 32'
11. Kleinmixtur 4x 1'11. Cromorne 8'11. Basson 16'11. Posaune 16'
12. Trompete 16'12. Trompete 8'12. Trompete 8'
13. Trompete 8'13. Franz. oboe 8'13. Clarine 4'
14. Clairon 4'
Pomoce
Połączenia: I/P, II/P, III/P, IV/P, II/I, III/I, IV/I, III/II, IV/II,
Setzer, Crescendo, żaluzja manuału III (sterowana elektrycznie), żaluzja manuału IV, Tremulant II, Tremulant III, Tremulant IV
Przypisy
*( kryty, właściwie Majorbas 32'
Stół gry

Stół gry

Zbliżenie prospektu (Brustwerk i Hauptwerk)

Zbliżenie prospektu (Brustwerk i Hauptwerk)

Piszczałki pozytywu

Piszczałki pozytywu

Głos Bombarde 32'

Głos Bombarde 32'

Najniższe piszczałki strony Cis głosów Principal 32' i Bombarde 32'

Najniższe piszczałki strony Cis głosów Principal 32' i Bombarde 32'






Źródło
Oględziny własne
Autor
Kazimierz Salik


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:21

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów