Katedra Świętego Krzyża Opole (opolskie)

Prospekt widziany z nawy głównej

Prospekt widziany z nawy głównej

Opis Instrumentu

Początki obecnych organów w opolskiej katedrze sięgają roku 1898, kiedy firma Schlag & Söhne ze Świdnicy zbudowała dwumanuałowy instrument o trakturze pneumatycznej, dysponujący 34 głosami. Prospekt oraz szafa tych organów zachowały się do dnia dzisiejszego, jednak szafa obecnie jest bardziej wysunięta do przodu. Warto wspomnieć, iż stół gry był wbudowany w cokół szafy organowej. Obecnie w miejsce dawnej szafki gry są wmontowane drzwi, którymi można wejść do wnętrza instrumentu.

W roku 1941 z inicjatywy ówczesnego proboszcza, ks. prałata Józefa Kubisa, firma Rieger z Jägerndorfu gruntownie przebudowała i rozbudowała instrument do 59 głosów, de facto budując nowe organy o numerze opusowym 2960 w starej szafie. Instrument otrzymał trakturę elektropneumatyczną i trójmanuałowy mobilny kontuar.

Kolejną ważną datą dla opolskich organów jest rok 1993, kiedy w związku ze zbliżającymi się obchodami jubileuszu 700-lecia parafii (1995 r.) zdecydowano o remoncie instrumentu. Staraniem ówczesnego proboszcza, ks. prałata Stefana Baldego, odrestaurowano instrument oraz dobudowano trzy głosy językowe (trąbki hiszpańskie) zasilane osobną dmuchawą, a znajdujące się w lewej bocznej nawie (patrząc od ołtarza). Jako ciekawostkę warto dodać, że trąbki te znajdują się w pozycji wertykalnej z gierowanymi roztrąbami. Poza dobudową trąbek zmieniono w niewielkiej części dyspozycję manuału III, nadając jej bardziej uniwersalny charakter brzmieniowy.

Organy w opolskiej katedrze Świętego Krzyża wpisane są do międzynarodowego rejestru instrumentów o wyjątkowych walorach brzmieniowych.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Rieger
Opus
2960
Rok zakończenia budowy
1941
Liczba głosów
62  (60)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Prinzipal 16'1. Bordun 16'1. Quintadena 16'1. Contrabass 16'
2. Prinzipal 8'2. Harfenprinzipal 8'2. Italienischprinzipal 8'2. Prinzipalbass 16'
3. Hohlflöt 8'3. Portunalflöt 8'3. Holzflöt 8'3. Subbass 16'
4. Gemshorn 8'4. Rohrflöt 8'4. Lieblich gedackt 8'4. Zartbass 16' ****
5. Doppelgedackt 8'5. Quintadena 8'5. Gamba 8'5. Quintbass 10 2/3'
6. Octav 4'6. Salicet 8'6. Voix celeste 8'6. Octavbass 8'
7. Offenflöt 4'7. Italienischprinzipal 4'7. Coppelflöt 4' **7. Cello 8'
8. Quinthorn 2 2/3'8. Traversflöt 4'8. Prinzipal 4'8. Choralbass 4'
9. Superoctav 2'9. Quintflöt 2 2/3'9. Flautino 2'**9. Nachthorn 2'
10. Rauschpfeife 2x10. Waldflöt 2'10. Quinte 1 1/3'**10. Mixtur 4x
11. Cornett 3-5x11. Terz 1 3/5'11. Sifflöt 1'11. Bombard 32' ***
12. Gross Mixtur 8x12. Mixtur 4-5x12. Acuta 4x12. Posaune 16'
13. Klein Mixtur 5-6x13. Zimbel 3x13. Sordun 16'13. Trompet 8'
14. Trompet 8'14. Krummhorn 8'14. Tuba mirabilis 8' 14. Schalmei 4'
15. Clairon 4'15. Regal 4'15. Oboe 8'
16. Spanische Trompet 16' *
17. Spanische Trompet 8' *
18. Spanische Trompet 4' *
Pomoce
Wyłączniki manuałów II i III (II M u. III M. ab.)
Tutti (TT)
Pleno (PL)
Barokowe pleno (BPL)
4 wolne kombinacje
Wolna kombinacja dla pedału (FK. P)
Włącznik rejestrów ręcznych do wolnych kombinacji (HR – FK)
Wyłącznik połączeń crescenda (KW)
Wyłącznik wałka crescendo (W)
Generalkoppeln (GK)
Wyłączniki połączeń 16', 8', 4'
Wyłącznik zbiorowy (-Z) oraz wył. indywidualne głosów językowych
Wyłącznik mikstur (-M)
Żaluzja manuału III
Wałek crescendo
Tremolo II, Tremolo III
Zimbelstern
Glocken (manuał I, G-g1)

Połączenia:
II/I 16', II/I 16', II/I 8',I II/I 8', II/I 4', III/I 4', I 4',
III/II 16', III/II 8', III/II 4', II 4', III 4', I/P 8', II/P 8', III/P 8'
Przypisy
*) głosy dodane w 1993 roku
**) głosy zmienione w 1993 roku
***) ekstensja głosu Posaune 16'
****) transmisja z manuału III
Fragment stołu gry

Fragment stołu gry

Fragment stołu gry

Fragment stołu gry

Sygnatura budowniczego

Sygnatura budowniczego

Piszczałki głosu Bombarde 32'

Piszczałki głosu Bombarde 32'

Trąbki hiszpańskie

Trąbki hiszpańskie

Prospekt widziany z chóru

Prospekt widziany z chóru






Źródło
Oględziny własne
http://dziedzictwo.ekai.pl/@@opole_katedra_organy
http://katedraopolska.pl
Autor
Daniel Strządała


Ostatnia modyfikacja: 2021-04-17 19:12:21

Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa (jezuitów) (Opole) - 32 głosów
Kościół seminaryjno-akademicki św. Jadwigi Śląskiej (Opole) - 27 głosów
Kościół Matki Bożej Nieustającej Pomocy (Opole) - 25 głosów