Organy zostały przeniesione z archikatedry św. Jana w Warszawie w 1987 r. Ich rodowód sięga lat 60. Budowę rozpoczęła firma Kruszewski pod kierunkiem prof. Możdżonka. Prace rozpoczęto, zakupując w Niemczech wiatrownice, piszczałki językowe i inne części. Po nieudolnych próbach montażu firma Kruszewski została odsunięta od prac. Dalsze zmagania kontynuował Józef Łęgowski. W 1986 r. rządcy archikatedry, będąc nadal niezadowolonymi, postanawiają instrument sprzedać do kościoła św. Floriana. W 1987 r. organy zostają zmontowane przez J. Łęgowskiego. Dalsze prace usprawniające prowadzi A. Nagalski. W 1998 r. bp Romaniuk oczekując wizyty Ojca Świętego postanawia zrobić ład z organami. Konkurs ofert wygrała firma Zych.
Prace firmy polegały na całkowitym demontażu organów i ponownym zmontowaniu w nowej szafie z nowym prospektem (projekt architektoniczny: Dariusz Zych). Został wymieniony stół gry, całkowicie zmieniono system zasilania powietrzem. Ustalono nowe ciśnienia, prospekt przyozdobiono Trąbką hiszpańską i nowymi piszczałkami Pryncypałów. Dokonano całkowitej zmiany instalacji sterowania wiatrownic. Wreszcie dokonano nowej intonacji i strojenia. Po tych zabiegach organy Katedry św. Floriana uważane są za instrument godny tego miejsca. Wykonywane często są koncerty muzuki organowej. Dokonano również nagrań utworów Mendelssohna (Polskie Nagrania, 1999).
Do 2024 r. organy miały następującą dyspozycję:
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Pryncypał 16' | Kwintadena 8' | Bourdon 16' | Pryncypał 16' |
Pryncypał 8' | Flet Kryty 8' | Pryncypał 8' | Subbas 16' |
Gemshorn 8' | Pryncypał 4' | Salicet 8' | Echobas 16' |
Rurflet 8' | Rurflet 4' | Flet stożkowy 8' | Oktawbas 8' |
Oktawa 4' | Oktawa 2' | Pryncypał 4' | Szpicflet 8' |
Róg nocny 4' | Gemshorn 2' | Flet 4' | Fletbas 8' |
Gedeckt 4' | Kwinta 1 1/3' | Nasard 2 2/3' | Chorał 4' |
Kwinta 2 2/3' | Tercjan 2x | Flet leśny 2' | Rurflet 4' |
Szpicflet 2' | Sedecima 1' | Siflet 1' | Róg nocny 2' |
Dzwonki 2x | Acuta 4-7x | Tercja 1 3/5' | Mixtura 7-8x |
Alikfoty 2-3x | Niedźwiedź 8' | Kornet 4-5x | Sordun 32' |
Mixtura 5-6x | Szałamaja 4' | Mixtura 5x | Puzon 16' |
Fagot 16' | Trąbka hiszpańska 8' * | Cymbel 3x | Trompet 8' |
Trompet 8' | Dulcjan 16' | Trompet 4' | |
Trąbka hiszpańska 8' | Obój 8' | Kornet 2' | |
Trąbka hiszpańska 8' * | Trąbka hiszpańska 8' * |
W 2024 r. kolejną przebudowę wykonał Marek Gąsior we współpracy z Dariuszem Zychem. Wówczas zmieniono dyspozycję, nadając jej bardziej romantyczny charakter.
Stół gry umieszczony przed szafą organową (grający siedzi twarzą do prezbiterium).
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-g1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Prinzipal 16’ | 1. Geigen Prinzipal 8’ | 1. Lieblich Gedackt 16’ | 1. Untersatz 32’ |
2. Prinzipal 8’ | 2. Bourdon 8’ | 2. Prinzipal Amabile 8’ | 2. Contrabass 16’ |
3. Gemshorn 8’ | 3. Viola 8’ | 3. Flöte 8’ | 3. Prinzipal 16’ |
4. Gambe 8’ | 4. Rohrflöte 4’ | 4. Salizional 8’ | 4. Subbass 16’ |
5. Rohrflöte 8’ | 5. Prinzipal 4’ | 5. Vox Coelestis 8’ | 5. Nasard 10 2/3’ |
6. Konzertflöte 8’ | 6. Quint 2 2/3’ | 6. Flöte 4’ | 6. Bassflöte 8’ |
7. Labial Klarinette 8’ | 7. Flöte 2’ | 7. Oktave 4’ | 7. Spitz gambe 8” |
8. Minorflöte 4’ | 8. Quint 1 1/3’ | 8. Nasard 2 2/3’ | 8. Oktave 8’ |
9. Oktave 4’ | 9. Terzian 2x | 9. Waldflöte 2’ | 9. Terz 6 2/5’ |
10. Flöte 2’ | 10. Mixtur 4-7x | 10. Piccolo 1’ | 10. Oktave 4’ |
11. Superoktave 2’ | 11. Bärpfeife 8’ | 11. Cornet 4-5x | 11. Flöte 2’ |
12. Cornet 2-3x | 12. Schalmei 4’ | 12. Mixtur 5x | 12. Mixtura 7-8x |
13. Mixtur 5-6x | 13. Chamade 8’ * | 13. Dulcian 16’ | 13. Contra Fagott 32’ |
14. Fagott 16’ | 14. Hautbois 8’ | 14. Posaune 16’ | |
15. Trompete 8’ | 15. Trompete 8’ | 15. Trompete 8’ | |
16. Chamade 8’ | 16. Chamade 8’ * | 16. Trompete 4’ | |
17. Vox humane 8’ | 17. Trompete 2’ | ||
18. Chamade 8’ * |
Materiały własne
Ostatnia modyfikacja: 2025-09-12 22:17:08
Sordun 32 jest w kościele Chrystusa Króla na Tykocinskiej i też wziął się od Kruszewskiego