Kościół św. Tomasza w Lipsku może poszczycić się liczącą kilka stuleci tradycją użytkowania organów w liturgii. Pierwsze zachowane świadectwa wspominające „śpiew z organami” datują się na lata 1384 i 1392. Dokument z roku 1489 zawiera wzmiankę o „małych organach”. W roku 1511 organmistrz Blasius Lehmann z Budziszyna zbudował na zachodniej emporze świątyni duże organy, zastąpione następnie (1601 r.) trzymanuałowym instrumentem Johanna Lange, odnawianym i rozbudowywanym w kolejnych wiekach. W roku 1639 na nowopowstałej emporze przy łuku tęczowym wzniesiono zdemontowane sto lat później organy o konstrukcji architektonicznej tzw. „jaskółczego gniazda”. Oba instrumenty zagrały w 1739 r. podczas pierwszego wykonania Bachowskiej Pasji wg św. Mateusza.
Powstały w roku 2000 instrument zastąpił wybudowane przez Alexandra Schukego 47-głosowe, trzymanuałowe organy, służące od 1967 r. do wykonywania repertuaru przedromantycznego.
Szczegółowe dane techniczne:
– Prospekt: ma barokową formę, charakterystyczną dla wielkich instrumentów; opracowany nowocześnie; malowany w technice historycznej; na obrzeżach pól piszczałkowych posrebrzany i iryzowany;
– Konstrukcja: w nawiązaniu do zachowanego szkicu dawnych organów kościoła św. Pawła w Lipsku barokowy mechanizm odpowiada zewnętrznej formie instrumentu: nad stołem gry, po obu stronach klawiatur umiejscowiono Brustwerk, Principal 2'od B (w kamertonie) w prospekcie, za nim pośrodku nieco głębiej leżący Unterwerk; jako Echo brzmi (od zewnątrz) po lewej i prawej stronie tzw. Klein-Pedal; Principal 8' od B (kamerton) w prospekcie, ponad nim, pośrodku Hauptwerk; Principal 8' od D w prospekcie, ponad Hauptwerkiem sekcja Oberwerk, Principal 8' od F najgłębiej w tyle; w niszy okiennej znajdują się głosy Puson 32' i 16'.
– Aparat gry: I manuał – Brustwerk, II manuał – Hauptwerk, III manuał – Oberwerk, IV manuał – Echo.
– Połączenia: mechaniczne poł. trakturowe; dodatkowo Kammertonkoppel dla całego aparatu, uruchamiany mechanicznie przy pomocy dźwigni.
– Aparat powietrzny: pod podestami empory, po prawej i lewej stronie organów dwa miechy klinowe, miech pomocniczy i wentylator dla manuałów, z prawej strony instrumentu dwa miechy klinowe; miech pomocniczy i dmuchawa dla pedału po stronie lewej.
– Wysokość stroju: dla całości mechanizmu istnieje możliwość przełączania pomiędzy dwoma strojami, hortonem (ok. 466 Hz) i kamertonem (ok. 415 Hz).
– Strój: specjalna temperacja dla muzyki Bachowskiej, obejmująca oba typy stroju.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał |
---|---|---|---|---|
Brustwerk | Hauptwerk | Oberwerk | Echo | |
1. Grob Gedackt 8' | 1. Bordun 16' | 1. Quintaden 16' | 1. Stll Gedackt 8' | 1. Großer Untersatz 32' |
2. Klein Gedackt 4' | 2. Principal 8' | 2. Principal 8' | 2. Quintaden 8' | 2. Principal 16' |
3. Principal 2' | 3. Violdigamba 8' | 3. Gemßhorn 8' | 3. Principal 4' | 3. Violon 16' |
4. Super Gemß-Hörnlein 2fach 2' | 4. Rohrflöth 8' | 4. Gedackt 8' | 4. Nachthorn 4' | 4. Sub Bass 16' |
5. Quint-Sexta 2fach | 5. Quinta 6' | 5. Flauta doux 8' | 5. Spitzflöth 4' | 5. Octav 8' |
6. Sieflit 1' | 6. Octav 4' | 6. Octav 4' | 6. Spitzquint 3' | 6. Gedackt 8' |
7. Nassatquint 3' | 7. Hohlflöth 4' | 7. Schweitzerflöth 2' | 7. Quintaden 8' | |
8. Queerflöth 2' | 8. Hohlquinth 3' | 8. Octav 2' | 8. Sup. Octav 4' | |
9. Superoctav 2' | 9. Plockflöth 2' | 9. Rauschquint 1 1/2' | 9. Bauerflöth 2fach 1' | |
10. Sesquialtera 3fach | 10. Superoctav 2' | 10. Superoctävlein 1' | 10. Mixtur 6fach | |
11. Mixtur 6fach | 11. Sesquialtera 3fach | 11. Cimbl 3fach | 11. Posaun Baß 32' | |
12. Cimbl 3fach | 12. Scharff 4fach | 12. Regal 8' | 12. Posaun Baß 16' | |
13. Fagott 16' | 13. Vox Humana 8' | 13. Trombet 8' | ||
14. Trombetta 8' | 14. Hautbois 8' | 14. Cornet 2' |
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 13:41:57