Obecny, barokowy kościół został wzniesiony w pierwszej połowie XVII w. na miejscu poprzedniej świątyni, w której w 1599 r. notowano małe organy wymagające naprawy. Pierwotnie wraz z przylegającym doń klasztorem należał do zakonu karmelitanek bosych. Od 1816 r. jest użytkowany jako kościół ewangelicko-augsburski.
Już w 1817 r. ewangelicy otrzymali małe organy podarowane przez zbór ewangelicko-reformowany z Warszawy. Ponieważ z biegiem lat stan instrumentu ulegał pogorszeniu, podjęto decyzję o budowie nowego instrumentu. Wykonała go firma Adolfa Lummerta z Wrocławia w latach 1843-1844. Były to organy o trakturze mechanicznej, z wbudowanym stołem gry o 2 manuałach (C-f3) i pedale (C-d1). Dyspozycja przedstawiała się następująco:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Bourdon 16' | Portunal 8' | Subbas 16' |
Principal 8' | Salicet 8' | Violon 16' |
Flöte 8' | Portunal 4' | Violon 8' |
Gamba 8' | ||
Octave 4' | ||
Hohlflöte 4' | ||
Quinte 2 2/3' | ||
Super-octave 2' | ||
Mixtur II 2' |
W 1927 r. organy naprawę organów przeprowadził Stanisław Żebrowski z Krakowa.
Niedługo później, w 1933 r., instrument został przebudowany przez firmę Wacława Biernackiego z Warszawy. Wprowadzono wówczas następujące zmiany:
Z 1937 r. pochodzi pisemna prośba o przygotowanie oferty na strojenie instrumentu skierowana do firmy Biernackiego. Brak potwierdzenia, czy strojenie zostało przeprowadzone. Wiadomo, że w 1948 r. remont przeprowadził krakowski oddział firmy W. Biernackiego. Później organy były naprawiane ok. 1957 r.
Na przełomie lat 1999-2000 Lech Skoczylas z Krakowa wyremontował instrument, a w 2000 r. przebudował go, dokonując następujących modyfikacji:
Nowe piszczałki metalowe wykonała firma Zenona Wociala z Warszawy.
Instrument 23-głosowy, o trakturze pneumatycznej, z wolnostojącym stołem gry o 2 manuałach (C-g3) i pedale (C-f1).
Prospekt organowy klasycystyczny (z dodanymi wtórnie wieżami bocznymi).
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bourdon 16' * | 1. Flet rurkowy 8' *** | 1. Wiolonbas 16' * |
2. Pryncypał 8' * | 2. Viola 8' * | 2. Subbas 16' * |
3. Flet kryty 8' | 3. Klarnet 8' ** | 3. Cello 8' * |
4. Gamba 8' ** | 4. Aeolina 8' ** | 4. Oktawa tenorowa 4' *** |
5. Salicet 8' ** | 5. Vox coelestis 8' ** | |
6. Oktawa 4' *** | 6. Pryncypał 4' *** | |
7. Flet 4' * | 7. Flet dolce 4' * | |
8. Kwinta 2 2/3' *** | 8. Piccolo 2' ** | |
9. Superoktawa 2' *** | 9. Sesquialtera 2x *** | |
10. Mixtura 4x *** |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:06
Bardzo ciekawy artykuł.