Katedra Wniebowzięcia NMP (Duomo Santa Maria Assunta) Cortona (Toscana)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Katedra w Cortonie, Duomo Santa Maria Assunta została postawiona na ruinach dawnego kościoła parafialnego z IV wieku. Prawdopodobnie był to najstarszy kościół w mieście, zbudowany na fundamentach pogańskiej świątyni. Kościół w obecnym kształcie powstał w II połowie XIV w. wg projektu Giuliano da Sangallo. Po zakończeniu budowy został wyniesiony do rangi katedry.

Organy znajdujące się w świątyni zbudował w 1517 przez Maestro Giovanni di maestro Antonio ze Sieny, zwany Piffero (1481-1526). Według umowy zawartej przez biskupa Giovanniego Sernini i kanonika Agnolo di Francesco Vagnucci z budowniczym, organy miały mieć 7 głosów o następującej dypsozycji:

Principale [8']
Ottava [4']
Quintadecima [2']
Decimanona [1 1/3']
Vigesimaseconda [1']
Vigesimasesta [2/3']
Vigesimanona [1/2']

Z umowy dowiadujemy się także, że wszystkie piszczałki miały być wykonane z cyny.

 

Instrument przechodził wiele napraw udokumentowanych w latach:

  • 1790, 1793 (wykonawca: Giovanni Battista Ramai ze Sieny (1761-1844));
  • 1802, 1806 (wykonawca: Giuseppe de Rittenfels);
  • 1811, 1814, 1818 (wykonawca: Francesco Pellegrini);
  • 1820, 1821, 1827 (wykonawca: Giacobbe Paoli);
  • 1825 (wykonawca: Giacinto Guarta);
  • 1828 i 1838 (wykonawca: Serafino Paoli).

W 1839 roku organy przebudował do obecnego kształtu Antonio Ducci z Florencji. Instrument przeszedł naprawę w roku 1848, dokonaną przez Giovanniego Banci z Castiglion Fiorentino (1803-1874). Ostatni remont został przeprowadzony w roku 2008 przez firmę Dell’Orto & Lanzini.

Wiatrownice klapowo-zasuwowe, miech magazynowy z dmuchawą elektryczną i możliwością kalikowania za pomocą korby.

W prospekcie znajdują się 33 piszczałki pryncypału (od G1).

Skala manuału: CC-f3 (typowa 5,5-oktawowa skala dla organów tego typu, z pierwszą krótką oktawą typu E-C), z podziałem bassi/soprani przebiegającym między e1 a f1. Uwagę zwraca nietypowa skala pedału: CC-Gis (Pierwsza oktawa krótka).

Strój o wysokości a1 = 452,7 Hz.

W przedstawionej dyspozycji stopaż jest liczony od C (w tym wypadku jest to druga oktawa w manuale i pedale).


Budowniczy
Antonio Ducci
Rok zakończenia budowy
1839
Liczba głosów
20
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Principale ne' bassi. / Principale ne' soprani [8']1. Decima quinta ne' pedali [2' - rozpoczyna się od C1]
2. Ottava bassi. / Ottava soprani [4']2. Contrabassi ed ottave [16' - rozpoczyna się od C]
3. Ottava di rinforzo. [4']
4. Duodecima. [2 2/3']
5. Quinta decima. [2']
6. Decima nona [1 1/3']
7. Vigesima seconda. [1']
8. Vigesima sesta. Vigesima nona. [2/3' + 1/2']
9. Trigesima terza. Trigesima sesta. [1/3' + 1/4']
10. Fagotto bassi. / Tromba soprani. [8']
11. Clarone ne' bassi. [4']
12. Corno inglese. [soprani, 16']
13. Corni dolci [soprani, 16']
14. Fluta ne' bassi. / Fluta spiegata [soprani] [8']
15. Cornetto a tre voci. [soprani, 2 2/3 + 2' + 1 3/5']
16. Ottavino soprani. [2']
17. Flauto in 8 ne' bassi. / Flauto in 8 ne' soprani. [4']
18. Viola bassi. [4']
Campanelli [soprani, 4']
[Timpani] (uruchamiane za pomocą dźwigni nożnej)
Pomoce
Połączenia:
Stałe połączenie manuału z pedałem
Łącznik oktawowy części soprani (Dźwignia nożna)

Dźwignie nożne:
Tiratutto (uruchamiające wszystkie głosy pryncypałowe wraz z głosami pedału)
Dźwignia uruchamiająca głosy: Trombe soprani, Clarone ne' bassi, Corno Inglese, Fluta ne' bassi oraz Cornetto a tre voci.
Stół gry

Stół gry

Miech magazynowy wraz z korbą do kalikowania

Miech magazynowy wraz z korbą do kalikowania

Panel rejestrowy

Panel rejestrowy

Widok ogólny z perspektywy chóru

Widok ogólny z perspektywy chóru






Źródło
Opis sporządzono na podstawie oględzin własnych oraz stron internetowych: http://cortona.pl/ oraz http://www.cortonaorganistorici.it/
Autor
Daniel Strządała


Ostatnia modyfikacja: 2020-10-20 16:32:22

Bazylika św. Małgorzaty z Cortony (Basilica di Santa Margherita) (Cortona) - 31  (14 ) głosów